امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟

 معرفی کتاب ایفای تعهدات در حقوق ایران

به قلم سولماز هادی، ابتدا به بررسی معنای تعهد، زمان و مکان انجام آن و در ادامه به مسئولیت ها و ضمانت اجراها در ایفای تعهدات می پردازد.

تأثیر انکار ناپذیر روابط تجاری در چرخه اقتصادی کشورها باعث شده است که احکام خاص قانون تجارت در اغلب کشورها از مقررات مربوط به امور مدنی تفکیک شود.

در روابط تجاری در سطح گسترده اغلب تجار یک کشوری با بازرگانان و شرکت های تجاری کشورهای دیگری وارد مبادلات اقتصادی می شوند. از این رو قوانین تجاری هر کشوری طبعاً باید به مقررات متحدالشکل تجاری بین المللی نزدیک باشد و تا حد امکان از گونه گونی احکام تجاری پرهیز شود.

هر کشوری برای اداره امور خود علاوه بر قوانین تجاری، نیازمند قوانین مدنی ای که است که سرچشمه عرف و عادت مسلم همان کشور و متأثر از مذهب حاکم بر آن کشور است.

قوانین مدنی در معاملات تجاری کلان جامعه که معمولا با اتباع کشورهای خارجی منعقد می شود نقش کمرنگ تری دارد و در مقابل بیشتر برای اعمال حقوقی اتباع داخلی کشورها وضع می شود.

از همین روست که کشورها سعی بر این داشته اند که، مقررات تجاری را از مقررات مدنی جدا کنند، در این تفکیک نه تنها ملازمه ای در خصوص تبعیت قوانین تجاری از مدنی دیده نمی شود، بلکه برعکس در تدوین این قوانین به واقعیت های تجاری و مقررات متحد الشکل بین المللی توجه شده و در بسیاری موارد نیز مقرراتی وضع کرده اند که مخالف قوانین مدنی است.

بنابراین ذکر این نکته ضروری است که اصول و قواعدی که بر تعهدات مدنی حاکم است لزوما قابل تبعیت و پیروی در تعهدات تجاری نیست.

در واقع به دلیل متفاوت بودن موضوعات این دو رشته، احکام مرتبط بر این موضوعات نیز با هم متفاوت است.

تعهد از دیدگاه های متفاوتی تعریف شده است و هر کدام از این تعاریف به بررسی چهره ی خاصی از تعهد می پردازند.

علاوه بر دیدگاه ها، تعهدات تقسیم بندی های گوناگونی نیز دارند اما این تقسیم بندی به تعهدات مدنی و تجاری در نوشته های حقوقدانان ذکر نشده است. از طرف دیگر هر تعهدی برای موثر واقع شدن نیازمند اجرا شدن است.


ایفای تعهد باید منطبق با مفاد تعهد باشد، در غیر این صورت وفای به عهد صورت نگرفته است. ایفای تعهد در واقع بخشی از تعهد است، و خود عمل حقوقی مستقلی به حساب نمی آید. 

 در بخشی از کتاب ایفای تعهدات در حقوق ایران می خوانیم: 

 در قانون مدنی در خصوص اجرای پیش از موعد تعهد مقرراتی پیش بینی نشده است. ولی بر طبق اصول کلی این حکم قابل استنباط است که هرگاه مشخص شود اجرای تعهد قبل از موعد به حقوق طلبکار خللی وارد نمی کند و اجل نیز به سود طلبکار نباشد؛ در این صورت طلبکار نمی تواند به بهانه اینکه هنوز موعد انجام تعهد فرا نرسیده است از قبول انجام تعهد امتناع کند.

اثر اصلی پذیرش این نظر وقتی ظاهر می شود که متعهد قبل از فرا رسیدن موعد انجام تعهد، تعهد خویش را به میل و رضای خود و با علم به عدم حلول زمان اجرا، انجام دهد. با این وضع اگر بخواهد آنچه را که ایفا کرده است را مطالبه کند، درخواست استرداد از او پذیرفته نمی شود.

به عبارتی همانطور که در تعهدات طبیعی که برای متعهدله قانوناً حق مطالبه وجود ندارد، اگر متعهد به میل خود آن را ایفاء کند، دعوای استرداد وی به حکم ماده 266 ق. م مسموع نمی باشد؛ به طریق اولی در تعهدات موجل که عدم قابلیت مطالبه و پرداخت موقت است، دعوای استرداد آنچه بعنوان ایفای دین پرداخت شده قابلیت استماع را نخواهد داشت و می توان گفت ایفاء دین قبل از موعد در واقع در حکم تعهد طبیعی است.


قانون مدنی فرانسه نیز همین امر را مورد لحاظ قرار داد و در ماده 1186 می خوانیم: «آنچه صرفاً باید در موعد انجام شود را نمی توان پیش از انقضای موعد، در خواست کرد و نمی توان استرداد آنچه را که پیشتر پرداخت شده مطالبه نمود» لذا در حقوق مدنی فرانسه نیز بر طبق ماده فوق اگر تعهد آگاهانه و بدون جهل و اشتباه قبل از موعد انجام گرفته باشد، غیر قابل استرداد و مطالبه است. اثر دیگر ایفاء تعهد قبل از موعد در رابطه با تمسک به قاعده تهاتر است.

صفحات کتاب :
166
کنگره :
‏‫‬‮‭KMH810‭/ھ2‮الف‬9 1398‬
دیویی :
‏‫‬‮‭346/5502
کتابشناسی ملی :
5572785
شابک :
‭978-622-229-002-3
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه ایفای تعهدات در حقوق ایران