کتاب پول شویی از منظر حقوق کیفری ایران pdf

با رویکردی به نظام جمهوری اسلامی ایران

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب پول شویی از منظر حقوق کیفری ایران 

کتاب پول شویی از منظر حقوق کیفری ایران نوشتۀ نصراله حیدری نژاد، به بررسی یکی از اعمال مجرمانۀ اقتصادی در کسب درآمد نامشروع پرداخته است.

انسان های زیادی خواه اغلب به جهت سهولت و سرعت بیشتر در کسب درآمد، به راه های نامشروع وارد شده اند.

این گونه حرکات مشکلات زیادی را برای آحاد جامعه در بردارد. بنابراین همواره سعی شده است که با اتخاذ تدابیر لازم از این جرایم جلوگیری شود. یکی از این نوع اعمال مجرمانه که در کتاب حاضر به آن پرداخته شده پول شویی است.

این جرم علاوه بر آنکه خود به تنهایی لطمه های جبران ناپذیر اقتصادی و سیاسی را بر دولت ها وارد می آورد، باعث گسترش جرایم منشأ نیز خواهد شد؛ بدین صورت که پول آلوده ممکن است در دو حالت مورد استفاده قرار گیرد؛ یک حالت استفاده از منافعی که حاصل از فعالیت های مجرمانه است و حالت دیگر استفاده از همین منافع نامشروع برای توسعه فعالیت هایی به منظور جرم منشأ می باشد. بنابراین تا مرتکبان امکان مشروعیت دادن به این منافع را نداشته باشند دست به ارتکاب جرم منشأ نخواهند زد.

هر چند به لحاظ آثار زیان بار این فرآیند، طرح های متعددی برای مقابله با پول شویی در سطح بین المللی تدارک دیده شده است. از آنجا که کشورها دارای نظام های قانونی و ساختار مالی متفاوتی هستند، هر کشور بر حسب طبیعت و ساختار خاص خود مبادرت به قانون گذاری نموده است.

گزیده کتاب پول شویی از منظر حقوق کیفری ایران 

امروزه پول شویی به دلیل افزایش ارتکاب جرایم به یکی از معضلات جدی اقتصاد در سطح جهان تبدیل شده است. به همین علت، بررسی اثرات منفی و نحوه مبارزه با آن در دستور کار سیاست گذاران اقتصادی و مورد توجه دستگاه قضایی کشور های مختلف قرار گرفته است. با توجه به متنوع بودن روش های کسب سود حاصل از اعمال مجرمانه، شیوه های پول شویی نیز متنوع بوده و به عواملی همچون سیستم اقتصادی و قوانین و مقررات کشوری که در آن جرایم صورت می گیرد بستگی دارد.

اگر ساختار اقتصادی به شکلی باشد که فعالیت ها شفاف و روشن و مطبوعات آزاد قدرت نظارت بر این اعمال را داشته باشد کمتر امکان رشد پول شویی بوجود می آید ولی در اقتصاد هایی مانند اقتصاد کشور ما که اعمال بروکراتیک بر سازمان های مالی و اداری حاکم است، امکان پول شویی به مقدار زیادی افزایش می یابد و چون راه های پیشگیرانه نتوانسته است به طور جدی مقابل پول شویی و دیگر جرایم اقتصادی کارساز واقع گردد، برخورد قضایی و قانونی با این مجرمان آخرین راه مبارزه به شمار می آید.

ولی متأسفانه در کشور ما یکی به دلیل ناشفاف بودن ساختار اقتصادی و از سوی دیگر به دلیل تحریم های اقتصادی اعمل شده توسط غرب، عملا برای انتقال ارز و دور زدن تحریم ها، دست عد های را باز گداشته تا عملیات پول شویی را با آزادی عمل بیشتری انجام دهند و به راحتی نیز از دید قانون و محاکم قضایی مخفی گردند و روند رو رو به رشد پول شویی در ایران و کارآمد نبود مبارزه قانونی با این پدیده، لزوم انجام تحقیقات و پژوهش های اساسی را طلب می کند که چرا مجرمین پول شویی و دیگر جرایم اقتصادی به این راحتی از کمند مواد قانونی فرار می کنند و دولت با وجود تصویب قوانین سخت گیرانه باز در این راه ناموفق بوده است.

صفحات کتاب :
142
کنگره :
‏‫‭KMH966‏‫‭/ح9پ9 1397
دیویی :
‏‫‭346/155
کتابشناسی ملی :
5177821
شابک :
‏‫‭978-622-6055-41-3‬‬
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه پول شویی از منظر حقوق کیفری ایران