کتاب جایگاه پلیس در پیشگیری از جرایم سایبری و اینترنتی pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب جایگاه پلیس در پیشگیری از جرایم سایبری و اینترنتی

نوشته ی آرزو عامری، هدف از تأسیس پلیس فتا در نظام حقوقی ایران و تأثیر آن بر نهادهای اجتماعی را بیان و به بررسی نقش پلیس فتا در حفظ حریم خصوصی و آزادی مشروع و صیانت از منافع افراد در مقابل حملات الکترونیک پرداخته است.

از گذشته تا به امروز اهمیت نیروهای پلیس که با نظم و امنیت کشور سر و کار دارند، غیرقابل انکار بوده و ضرورت این سازمان امنیتی بر کسی پوشیده نیست.

همان گونه که وقوع جرم از قدیم الایام وجود داشته در کنار آن پیشگیری از جرم نیز برای کاهش جرائم احتمالی پدیدار گشته است.

از مهم ترین تهدیدات و آسیب های اجتماعی که امروزه منجر به ناامنی در کشور های پیشرفته و در حال توسعه از جمله ایران شده است وقوع جرائم در فضای سایبر است.

وقوع جرائم سایبری منجر به تخریب هویت ملی و دینی و افزایش آسیب های فرهنگی و سیاسی هستند. در حقیقت، وقوع این جرائم را می توان ناشی از تأثیرات مدرنیته بر جوامع صنعتی دانست.

دولت ها برای برقراری امنیت اجتماعی و نگهبانی از نظم عمومی توسط نهاد پلیس اقدام به پیشگیری از وقوع جرائم می کنند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم مأموریت حراست از یکپارچگی کشور و نگهبانی از انقلاب اسلامی ایران و دستاوردهای آن را بر عهده ی سازمان پلیس نهاده است.
نقش محوری پلیس را می توان به عنوان یکی از متولیان امنیت بخشی در جامعه غیرقابل انکار دانست. اما وقوع جرائمی نظیر جرائم اینترنتی وظیفه خطیر این نهاد امنیتی را تحت الشعاع قرار داده و به چالش کشانده است.

پلیس به عنوان یکی از نهادهای امنیتی و انتظامی در جامعه از زمان تأسیس آن تاکنون با اتخاذ سیاست های پیشگیرانه به این امر اهتمام ورزیده است. فلسفه وجودی نهاد پلیس، با در نظر گرفتن قانون و حقوق مردم، برقراری نظم و امنیت و پیشگیری از وقوع جرم است.

کلیه سیاست های اجرایی این نهاد بر پایه اصل معقول و قدیمی پیشگیری بهتر از درمان است استوار می باشد. زیرا هزینه هایی که امر پیشگیری به دنبال دارد، خیلی کمتر از هزینه های گزاف مواجهه با جرم است. حساس بودن وظیفه خطیر پلیس از آن جا ناشی می شود که می تواند از تهدیدات جدی که بر فرهنگ، اجتماع، اقتصاد، امنیت جامعه و... تأثیر می گذارد، جلوگیری نماید.

فناوری اطلاعات و ارتباطات ضمن تأثیرگذاری بر تمامی جنبه ها و شئون زندگی بشر بر جرائم، تهدیدها و آسیب ها نیز تأثیر گذاشته است و همین امر وظایف پلیس را تحت الشعاع قرار داده و ضرورت شناخت بیشتر فضای مجازی توسط پلیس را بیشتر کرده است.

با توجه به اینکه فضای مجازی در مقایسه با فضای واقعی از موقعیت جغرافیایی و فیزیکی مشخصی برخوردار نیست، سازمان پلیس باید با به دست آوردن آگاهی لازم از این فضا بتواند به طور صحیح و منطقی با آن مقابله نماید.

در این خصوص باید بیان نمود که پلیس تازه تأسیس فتا برای تأمین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و حفظ هویت ملی و دینی و ارزش های انسانی و حفظ حریم خصوصی و آزادی مشروع تمام راهکارهای لازم را به کار بندد.

آرزو عامری در این کتاب به دنبال بیان سیاست های پیشگیرانه وضعی پلیس در امر پیشگری از وقوع جرم است. که در واقع نفی مجازات به عنوان یکی از راه های پیشگیری از جرم مدنظر نیست، بلکه استفاده از شیوه های غیر قهرآمیز را ذاتاً و قبل از وقوع جرم توسط پلیس توصیه می کند.

در بخشی از کتاب جایگاه پلیس در پیشگیری از جرایم سایبری و اینترنتی می خوانیم

پیشگیری از وقوع جرائم و فرو افتادن در ورطه جرم و گناه یکی از آمال و آرمان های تمام جوامع بشری است. رشد روزافزون و پیشگیری های خاص جرائم و پایین آمدن سن ارتکاب جرم از عواملی است که بر اهمیت و ضرورت توجه به پیشگیری انتظامی می افزاید.

پیشگیری انتظامی بر پایه اقدامات پلیسی در جهت حمایت از شهروندان آسیب پذیر، افزایش آگاهی عمومی و نظارت بر اماکن عمومی و افزایش هزینه های ارتکاب جرم مبتنی است. متولی اصلی این نوع پیشگیری پلیس است که بایستی رویکرد جدیدی را نسبت به وظایف سنتی خود اتخاذ کند. زیرا پیشگیری انتظامی عمدتا مبتنی بر تدابیر و اقدامات کنشی، پیش جنایی توسط پلیس است.

با توجه به آنچه بیان شد می توان پیشگیری انتظامی را اینگونه تعریف نمود:
مجموعه تدابیر و اقدامات کنشی و واکنشی نیروی پلیس که با حمایت از افراد در معرض خطر، افزایش آگاهی عمومی، نظارت بر اماکن عمومی، افزایش هزینه های ارتکاب جرم و مداخله قبل از وقوع جرم و مداخله پس از وقوع، درصدد پیشگیری از ارتکاب جرم در جامعه است.

امروزه کنترل و مداخله در بحران ها از سوی پلیس تنها از دیدگاه وظایف سنتی پلیس مبتنی بر کشف و سرکوب توجیه نمی شود، بلکه این امر مبتنی بر استفاده از رویکرد پیشگیری انتظامی است.

درواقع پلیس مسئول برقراری نظم و امنیت در کشور است. این وظیفه به عنوان رکن اساسی فعالیت این نیرو محسوب می گردد. 

از این منظر می توان به برخی از وظایف نظیر جلوگیری از وقوع جرم، برقراری نظم و اجرای قانون و مقررات، حراست از برخی از اماکن و پیشگیری از هرگونه خرابکاری... اشاره کرد.

کنگره :
‫‬‭HV6773
دیویی :
‏‫‬‭364/168‬
کتابشناسی ملی :
5680971
شابک :
978-622-229-042-9
سال نشر :
1398
صفحات کتاب :
128

کتاب های مشابه جایگاه پلیس در پیشگیری از جرایم سایبری و اینترنتی