امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نقش مادر در تربیت فرزندان

نوشته ی فریبا صداقت فر و آریا عزیزی، آداب و مسائل تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان را از جنبه ی مذهبی و بر اساس آیات و روایات بررسی می کند.

یکی از مسائلی که اکثر خانواده ها در رابطه با کودکان خود با آن مواجه هستند چگونگی تشویق کردن کودکان به کارهای خوب و پسندیده است. این که والدین در زمان انجام یک کار پسندیده از جانب کودکشان چه رفتاری از خود نشان دهند که انگیزه وی برای انجام دوباره را در پی داشته باشد. برخی خانواده ها برای تشویق فرزند خود به کار خوب به وی هدیه ای شامل پول یا اسباب بازی یا حتی یک شکلات یا آبنبات می دهند.

اما سؤال این جاست که آیا در این زمینه تشویق تا چه میزان می تواند مؤثر باشد. خانواده هایی هم هستند که برای برحذر داشتن کوکان خود از انجام کارهای بد یا شیطنت به آن ها هدیه می دهند، ترسی که در این مورد وجود دارد این است که کودک نسبت به دریافت جایزه بعد از هر کار خوب و یا دوری از هر کار بد منتظر دریافت هدیه و جایزه بماند و به نوعی یک رفتار شرطی در او به وجود آید.

با وجودی که یکی از بهترین راه ها برای تشویق کودک به رفتارهای خوب، استفاده از سیستم جایزه دادن است اما باید توجه داشت این روش در کودکان دو سال به بالا بیشتر نتیجه می دهد. البته والدین باید راجع به رفتار خوب و خوشایند و برعکس رفتار ناخوشایند برای کودک توضیح دهند و در مورد جایزه اش نیز به او بگویید.

البته باید توجه داشت هیچ  قانون کلی برای کودک خوب بودن وجود ندارد؛ اما برای آنکه یک کودک سالم و شاد را تربیت کنید لازم است عشق و علاقه خود را به او نشان دهید. به حرف های کودک تان گوش دهید. به او احساس امنیت بدهید. او را تشویق کنید. رفتارهای نامناسب او را مورد انتقاد قرار دهید، نه خود او را.

صبور و شکیبا باشید. برای کودک تان وقت کافی بگذارید. کودکان وقتی به تکرار یک رفتار و ادامه آن تمایل نشان می دهند که به خاطر آن پاداش گرفته و مورد توجه قرار بگیرند. همچنین زمانی یک رفتار را ترک می کنند که آن رفتار رد می شود.

 تداوم و ثبات واکنش های شما برابر یک رفتار بسیار مهم است، زیرا باعث می شود کودک بداند چه زمان مورد نکوهش قرار می گیرد و چه زمان تشویق می شود و به این ترتیب گیج نمی شود. بی گمان بهترین روش تربیت که مبتنی بر شناخت حقیقت انسان و همه نیازهای روحی و روانی اوست ، راه وحی است و قرآن کریم آئین خود را بهترین آیین تربیت برای کل بشر معرفی کرده است.

در بخشی از کتاب نقش مادر در تربیت فرزندان می خوانیم

اگر نوجوانی نتواند به والدین خود اعتماد بکند، به طور طبیعی از حوزه ی اثرپذیری و تربیت آن ها خارج می شود. فرزندان به سان درختانی هستند که در آب و خاک خانه رشد می کنند و معمولاً متناسب با همان آب و خاک میوه می دهند. پدر و مادر دلسوز به منظور تربیت صحیح فرزندان خود باید کنترل اعمال، حالات و عواطف خود را جدی بگیرند و خویشتن را بی قید، آزاد، بی تعهد و بی مسئولیت احساس نکنند.

 اگر لازم باشد که آن ها در این راه محرومیتی را بپذیرند، باید چنین کنند. مثلاً از رفتن به برخی مهمانی ها که اثرات نامطلوب بر فرزندان دارد بپرهیزند، جلوی خشم خود را بگیرند، در ارتباط با همسر خود با گذشت و سازشی بیشتر رفتار کنند تا درحد ممکن از بروز اختلاف و درگیری جلوگیری نمایند.

متأسفانه عده ی زیادی از پدران و مادران این مسئولیت را درخود احساس نمی کنند و کمترین توجهی به آن ندارند، به این ترتیب بسیار اتفاق می افتد که در حضور فرزندان خود مشاجره می کنند و گاه ممکن است کار را به جاهای باریک تر نیز بکشانند. آن ها به این وسیله، نوجوان حساس و کم طاقت خود را مضطرب می سازند و درس ناسازگاری و خشونت را در عمل به آن ها می آموزند.

برخی دیگر حریم اخلاق و ادب به ویژه عفت کلام را به درستی رعایت نمی کنند و از استعمال کلمات نا مناسب و احیاناً زشت و رکیک باکی ندارند. به کار بردن این گونه کلمات سبب می شود که فرزندان از همان دوران کودکی حریم ادب را جدی نگیرند. رواج بد دهنی و فحاشی در برخی کودکان و نوجوانان بیش از همه ناشی از همین علت است.

 در برخی خانواده ها حریم حرمت پدربزرگ و مادربزرگ محفوظ نیست. در چنین خانواده هایی احترام به پدر و مادر را فرزندان در عمل از پدر و مادر خویش فرا می گیرند و وقتی به سن رشد برسند، رفتاری مشابه با پدر و مادرخود خواهند داشت، زیرا در عمل قداست پدر و مادر در نظر آن ها شکسته است.

صفحات کتاب :
111
کنگره :
BP235‭‬ ‭/4‏‫‬‮‭/ص35ن7 1397
دیویی :
297/644
کتابشناسی ملی :
5335307
شابک :
978-622-6055-70-3
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه نقش مادر در تربیت فرزندان