کتاب واکاوی تطبیقی شروط قراردادهای لیسانس در نظام حقوقی pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب واکاوی تطبیقی شروط قراردادهای لیسانس در نظام حقوقی

نوشته ی نرگس ساکی، علاوه بر ارائه شروط قرارداد لیسانس، ضمانت اجرای آن و مقررات موضوعه حسب مورد، به بررسی قراردادها و دعاوی مطروحه توجه و اشاره دارد.

حقوق مالکیت فکری شاخه ای از علم حقوق است که مجموع قوانین و مقرراتی را برای حمایت از اموال غیرمادی که ساخته ذهن بشر است مشخص می کند. 

بدون وجود این حمایت ها از ابداعات اشخاص، حق آن ها ممکن است توسط افراد سودجو به راحتی و با کم ترین هزینه مورد نقض قرار گیرد، که پیامد این امر بی رغبتی فرد مبتکر و عدم سرمایه گذاری در این نوع فعالیت ها و در نهایت عدم پیشرفت و توسعه جامعه است.

با توجه به مراتب مذکور، حقوق مالکیت فکری با اعطای حق انحصاری به پدیدآورنده اثر فکری و حمایت از او در برابر ناقضین سعی در ایجاد بستری مناسب برای بروز استعدادها و شکوفایی خلاقیت افراد دارد تا بدین وسیله هم جامعه از این نوآوری بهره مند شود و توسعه یابد و هم پدیدآورنده با طیب خاطر فعالیت های تحقیق و توسعه خود را ادامه دهد.

پدیدآورنده اثر فکری که دارای حق انحصاری است می تواند به روش های مختلف از این حق استفاده کند که یکی از آن ها انعقاد قرارداد لیسانس (مجوز بهره برداری) است. در این قرارداد طرفی که برتری اقتصادی دارد، ممکن است با درج شروطی در قرارداد از موقعیت خود سوء استفاده کند و بخواهد شروط غیر منصفانه ای را بر  طرف مقابل تحمیل کند.

 در اینجاست که مباحث حقوق رقابت که هدف شان ایجاد بستری مناسب برای گردش کالا ها و خدمات و همچنین مبارزه با انحصارگرایی است مطرح می شود. هر چند طرفین با استفاه از اصل حاکمیت اراده و آزادی قرار دادی می توانند شروطی را در قرارداد ذکر کنند، اما باید توجه داشت که این آزادی تا جایی است که با قواعد آمره و نظم عمومی در تضاد نباشد.

بنابراین در قرارداد لیسانس طرفین اجازه ندارند شروطی را در قرارداد درج کنند که باعث شود رقابت از مسیر معمول خود خارج شده و بازار بصورت انحصاری در آید. درج شروط محدود کننده در قرارداد لیسانس ممکن است باعث افزایش قیمت شود.

 البته باید به این نکته توجه داشت که درج بسیاری از شروط محدود کننده به خودی خود ناعادلانه و مغایر با حقوق رقابت نیست و گاهی شروط با این که ایجاد محدودیت می کنند، اما مغایرتی با حقوق رقابت نداشته و صحیح هستند. با توجه به تازه بودن حقوق مالکیت فکری در ایران هنوز مباحث و مسائل آن بطور موشکافانه و دقیق مورد بررسی قرار نگرفته است و اکثر کارهای انجام شده در حد مقد مه ای برای ورود به موضوع هستند.

جدید التصویب بودن قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی (مصوب 1387) که دربردارنده مقررات رقابتی ایران است و عدم وجود مقرراتی خاص برای انعقاد قرارداد لیسانس مؤید همین امر است. اما در کشورهای پیشرفته با توجه به سابقه قانون گذاری طولانی مانند قانون شرمن امریکا مصوب 1890 میلادی و بروز دعاوی متعدد رویه هایی در این خصوص شکل گرفته است. 

شناخت شروط قرارداد لیسانس و اینکه درج چه شروطی در این قرارداد با مقررات حقوق رقابت سازگاری دارد و چه شروطی مغایر با این مقررات است. آیا ملاک هایی که در قانون مدنی برای شروط ضمن عقد احصا شده است، در قراردهای مربوط به مالکیت فکری از جمله قرارداد لیسانس قابل اعمال است؟ همچنین آشنایی با ضمانت اجرای این شروط و اینکه آیا بطلان این شروط تأثیری بر اصل قرارداد دارد یا نه.

در بخشی از کتاب واکاوی تطبیقی شروط قراردادهای لیسانس در نظام حقوقی می خوانیم

پس از آشنایی با اهداف حقوق رقابت، باید به این نکته اذعان کرد که تمامی این اهداف منطبق با هم نیستند و پیروی از هر یک، نتایج متفاوتی را دربرخواهد داشت. بطور مثال گاهی حمایت از بنگاه های کوچک با کارایی اقتصادی در تعارض قرار می گیرد، به این صورت که اگر بنگاه بزرگی قصد تصاحب بنگاه کوچک رقیب خود را داشته باشد، در حالی که این بنگاه کوچک به کارآمدی خود آن نیست.

 برای تشخیص رقابتی یا ضد رقابتی بدون این اقدام، چنانچه ملاک را افزایش کارایی بدانیم، نه تنها این اقدام ضد رقابتی نیست، بلکه در راستای اهداف حقوق رقابت نیز هست، اما اگر هدف رقابت را حمایت از بنگاه های کوچک و ممانعت از ایجاد تمرکز بدانیم، این اقدام ضد رقابتی و باید ممنوع تلقی گردد.

مشکلات مزبور موجب شده برخی نظر دهند که شناخت اهداف و روح رقابت ممکن نیست، تنها کاری که می توان انجام داد بیان عقاید متفاوت و انکار ناپذیری است که در خصوص آنچه که حقوق رقابت باید بدست آورد ابراز می شود.

 از سوی دیگر برخی معتقدند که تدوین سیاست رقابتی آن چنان پیچیده است که باید از آن به سیاست ناشناخته تعبیر نمود. پیروان مکتب شیکاگو هر هدف دیگری غیر از کارایی تخصیصی را برای حقوق رقابت بر نمی تابند در نظر اینان رقابت فی نفسه هدف نیست، بلکه وسیله ای ضروری برای رسیدن به دیگر اهداف است. برخی دیگر معتقدند که رقابت بر ارزش های متعددی استوار است، نمی توان یکی را برگزید و از سایرین غفلت ورزید. در دیدگاه مکتب هاروارد بازار ناقص تر از آن است که بتوان برای حل تمام مشکلات جامعه به آن تکیه کرد.

صفحات کتاب :
136
کنگره :
KMH1155‏‫‮‭‏‫‭/س2و2 1397
دیویی :
346/55048
کتابشناسی ملی :
5516164
شابک :
978-622-6055-96-3
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه واکاوی تطبیقی شروط قراردادهای لیسانس در نظام حقوقی