کتاب واکاوی ساختار قراردادهای نوین نفتی در عرصه بین الملل pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب واکاوی ساختار قراردادهای نوین نفتی در عرصه بین الملل

کتاب واکاوی ساختار قراردادهای نوین نفتی در عرصه بین الملل نوشته ی فیروزه شاه حیدری، به بررسی انواع قراردادهای خرید و فروش بین المللی نفت و گاز که به صورت الکترونیکی منعقد می شوند، پرداخته است.

 در اواخر قرن 19 پیشرفت صنعتی کشورهای عربی با نیاز رو به رشد منابع قراردادی همراه بود. اکتشاف نفت سبب شد تا خیلی از کشورها در خارج از مرزهای جغرافیایی خود به دنبال این طلای سیاه باشند. از همین رو انگلیسی ها در جنوب ایران دست به تلاش هایی زدند که در آخر به حفر چاه و استخراج تجاری نفت در کشور منجر شد.

 افزایش تقاضا برای سوخت و ارزانی حمل و نقل راحت نفت موجب افزایش استخراج آن شد. در نتیجه ایران به عنوان اولین تولید کننده نفت در خاورمیانه به کسب درآمد ارزی از این ماده دست یافت و به این ترتیب جایگاه نفت در اقتصاد ایران روز به روز بیشتر شد. ایران با داشتن 9% ذخایر نفت جهان و تقریبا 18% ذخایر گاز جهان مقام چهارم در نفت و مقام دوم در گاز را به خود اختصاص داده است.

 در بخشی از کتاب واکاوی ساختار قراردادهای نوین نفتی در عرصه بین الملل می خوانیم

 امروزه همچنان به منظوره بهره برداری از منابع نفتی، قراردادهایی ما بین کشورهای صاحب نفت و شرکت های نفتی منعقد می شود، قراردادهای مرسوم در بخش بالادستی صنعت نفت عمدتا در طول زمان دچار تحولات و تغییراتی شده اند.

 به طور کلی تاریخ این قراردادها را می توان به سه دوره تقسیم بندی کرد.

دوره اول – عصر قراردادهای امتیازی است که در آن شرکت های بین المللی نفتی به واسطه قراردادهای امتیازی در نقاط مختلف دنیا بخش نفت کشورها را در دست می گرفتند. 

در این دوره قبل از جنگ جهانی دوم. صنعت نفت در طور دهه های متناوب توسط تعدادی از شرکت های چند ملیتی که به صورت افقی ادغام شده بودند و شامل شرکت های اگزان، موبیل، سوکال، تکسکو، بی پی، و گلف می شدند، وبه نام هفت خواهران شهرت داشتند اداره می شد. این شرکت ها تقریبا 85% کل تولید جهانی را در دست داشتند و در کشور های خاورمیانه، شمال افریقا، آسیا و آفریقای جنوبی که هزینه اکتشاف و بهره برداری پایین بود، سرمایه گذاری می کردند. (حاجی میرزایی 1385-6)

صفحات کتاب :
190
کنگره :
K3915
دیویی :
343/0772
کتابشناسی ملی :
5916356
شابک :
‏‫‭978-622-229-090-0
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه واکاوی ساختار قراردادهای نوین نفتی در عرصه بین الملل