کتاب وظایف و اختیارات پلیس در جرائم اخلاقی ویژه زنان و کودکان pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟

 معرفی کتاب وظایف و اختیارات پلیس در جرائم اخلاقی ویژه زنان و کودکان

نوشته یوسف فلاحی، به بررسی انواع جرایم اخلاقی، جرائم علیه خانواده، رابطه نامشروع، بد حجابی و جرائم جنسی می پردازد.

ﭘﻠﻴﺲ ﺳﺎزﻣﺎنی اﺟﺘﻤﺎعی اﺳﺖ ﻛﻪ وﻇﻴﻔﻪ اﺻلی آن ﺣﻔﻆ ﻧﻈﻢ و اﻣﻨﻴﺖ است. در اﻳﻦ ﻧﮕﺎه ﭘﻠﻴﺲ دارای ﺳﺎﺧﺘﺎری اﻗﺘﺪارﮔﺮ اﺳﺖ. با توجه به اهمیت موضوع پلیس، مطالعه  به منظور بررسی وظایف و اختیارات پلیس در جرائم اخلاقی ویژه زنان و کودکان انجام گرفت.

ماموران پلیس قبل از مقامات قضایی از موقع جرم مطلع می شوند و تحقیقات مقدماتی را به عمل می آورند، آنان شب و روز در خیابان ها و مجامع عمومی هستند و با چشمانی باز به حوادث قریب الوقوع می نگردند از طرفی در تحقیقات مقدماتی کودکان و زنان نباید مورد توبیخ و سرزنش قرار گیرند، برخورد ماموران با آنان باید آمرانه و همراه با عطوفت و مهربانی باشند، پلیس در بیشتر کشورهای مترقی بعد از آشنایی نسبی لازم با علوم تربیتی کودکان و زنان، جرم شناسی، قوانین خاص کودکان و زنان و کنواسیون بین المللی مرتبط با حقوق کودک را فرا گرفته و به ایفای نقش خود در این زمینه می پردازد.

تحقیقات جرم شناسان نشان می دهد که مهم ترین علل ارتکاب بزه از طرف کودکان و زنان، علل روانی، اخلاقی و عاطفی است و همین امر منجر به حساسیت بیش از حد آنان می شود. لذا ضروری است که پلیس در جرایم اخلاقی زنان و کودکان از ویژگی های خاص و منحصر به فردی برخوردار باشد، چرا که اگر پلیسی که وظیفه برخورد با کودکان و زنان معارض قانون را عهده دار است و فاقد ویژگی های لازم باشد در برخورد و مواجهه با کودکان موفق نبوده و نمی تواند نقش سازنده و اصلی خود را که حمایت و هدایت این اشخاص است ایفا کند.

در بخشی از کتاب می خوانید:

اعمالی که انسان انجام می دهد اگر مخالف اخلاق، وجدان، عدالت و قانون باشد، جزای آن با سرزنش، نکوهش، تنبیه، تأدیب و مجازات همراه خواهد بود. بحث بر سر منشأ پیدایش قوانین کیفری و دلایل وضع مجازات هاست.

در واقع می خواهیم بدانیم چرا بشر برای برخی رفتارها مجازات تعیین کرده است و آیا این اقدام با گرایش های اخلاقی او متناسب است؟ برخی حقوق دانان در پاسخ به این سؤال مستقیما به مقوله اخلاق اشاره کرده اند. پروفسور گارو درباره موجبات پیدایش قوانین کیفری می گوید:

دو عامل موجب پیدایش قوانین کیفری و مسئولیت گردیده است:اول عامل اخلاقی که راهنمای بشر است و دوم آزادی بشر برای تنظیم اعمال و رفتار خود با این عامل اخلاقی. در واقع در بین مباحث مختلفی که در حوزه اهداف مجازات ها مطرح است هدف اخلاقی بسیار مورد توجه است. در این میان شاید ایمانوئل کانت فیلسوف قرن هجدهم آلمان بیشتر به این موضوع پرداخته باشد. مکتب عدالت آرمانی یا عدالت مطلق در واقع بحث درباره نسبت رفتارهای غیر اخلاقی و مجازات هاست.


کانت معتقد است عدالت و اخلاق ایجاب می کند که بزهکار کیفر ببیند. از طرفی «ژوزف دو مستر» نیز برای جنبه اخلاقی مجازات نهایت اهمیت را قائل بوده است. برخی حقوق دانان معاصر هم معتقدند در شرایط فعلی نیز این هدف هرگز از نظر مقنن به دور نبوده است و به همین جهت هرچه جنبه ضد اخلاقی جرم بیشتر باشد، مجازات تعیین شده شدیدتر است. مثلا در جرائم بر ضداخلاق و عفت عمومی چون جرم زنای به عنف با محارم دارای بار ضد اخلاقی شدیدتری است، لذا مقنن هم مجازات شدیدتری برای آن در نظر گرفته است (وارسته. 1394، 74).

صفحات کتاب :
126
کنگره :
HV8242/56‭‬ ‭/آ2‏‫‭ف8 1397‬‬
دیویی :
363/20955
کتابشناسی ملی :
5144748
شابک :
978-622-6055-25-3
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه وظایف و اختیارات پلیس در جرائم اخلاقی ویژه زنان و کودکان