امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 9,000
نظر شما چیست؟

اعدام در حقوق یهود و اسلام

شباهت های فوق العاده بین نظام کیفری یهودی و اسلامی در سیاست های جنایی، تعریف جرایم موجب اعدام، کیفیت اعدام ها و حتی کارکرد سازمان کهانت یهودی و فقاهت اسلامی، برخی اندیشمندان را بر آن داشته که قائل به اقتباس حقوق اسلامی از شریعت یهودی در احکام مجازات اعدام باشند.

بلاشک بررسی صحت و سقم این مسئله، نیازمند مطالعه موشکافانه این دو نظام در احکام کیفری مربوط به مجازات اعدام، بر اساس اصول مسلم حقوقی و منطقی است؛ که مع الاسف نادر اند تحقیقاتی که این مسئله را جزئی و مصداقی، بررسی و مطالعه کنند. آیین یهود و اسلام نگاه مشترکی در بسیاری از جرایم از جمله قتل، زنا، لواط، ارتداد دارند و نسبت به این امور سیاست جنایی سختی را در پیش گرفته اند. مطالعه تطبیقی «اعدام در حقوق یهود و اسلام» ، یافته های جدید و جالبی از هر دو دین بدست می دهد که شاید تا کنون مورد غفلت پژوهشگران در مطالعات جداگانه هر دو دین بوده باشد.

کتاب «اعدام در حقوق یهود و اسلام» با تکیه بر روش های دقیق علمی و مطالعات تطبیقی، یک به یک جرایم موجب اعدام را از نگاه هر دو دین زیر ذره بین برده و نتایج بسیار جالبی را استخراج کرده است. مطالعه تطبیقی اصول و احکام حقوقی یهودی و اسلامی با عنایت به اصول حقوقی دنیای امروز، و بررسی موردی درباره وضعیت اعدام در اسرائیل و کشورهای اسلامی از دیگر محورهای کتاب حاضر است. از این رو مخاطبین تخصصی کتاب، اساتید، پژوهشگران و دانشجویان در رشته های فقه، حقوق و ادیان می باشند. «استفاده از منابع دست اول» یکی از شاخص های ممتاز اثر حاضر استفاده از منابع دست اول در آیین یهود و اسلام می باشد. کتاب «اعدام در حقوق یهود و اسلام» برای بیان دیدگاه یهود و اسلام، از منابع دست اولی همچون قرآن و تورات، و در بخش فقهی جواهرالکلام و تلمود بهره برده و در مواردی که بین علما اختلاف نظر وجود داشته به نظر مشهور فقها و خاخام ها تمسک شده است. کتاب حاضر بطور تخصصی و تحلیلی فقط در موضوع قتل و جرایم مستوجب اعدام مطالعه داشته و با عینک نقد و انتقاد به جزئیات و ریز احکام پرداخته است. بررسی شبهات حقوقی در حیطه قتل و اعدام از ارکان اصلی پروژه است و سعی نگارنده بر این بوده از موازی کاری خودداری نموده و مطالب مهمی که تحت پوشش تحقیقات مشابه نمی باشد را، مورد ذکر و بررسی قرار دهد و اثری با محتوای جدید فراهم آورد.

ویژگی ممتاز اثر حاضر نسبت به سایر آثاری که در حوزه مطالعه تطبیق شریعت یهودی و اسلامی نگاشته شده، بهره مندی از مهمترین و بزرگترین منبع تفسیری – فقهی یهودی، یعنی «تلمود» می باشد. اهتمام نویسنده بر این بوده بطور برابر به اسلام و یهود پرداخته شود. «معرفی دقیق محتوای ابواب تلمود» معرفی دقیق، متفاوت و کاربردی تلمود، ابواب و فصول آن تحت عنوان فصل «درآمدی بر فقه یهودی» از دیگر ویژگی های ممتاز کتاب حاضر است. تبیین محتوای سدرهای 6 گانه میشنا و تشریح یک به یک ابواب «سدر نزیقین» که مشتمل بر احکام حقوقی و کیفری تلمود می باشد از دیگر موضوعات مطرح شده در این فصل است. با توجه به حجم بالای تلمود و ایجاد سردرگمی های احتمالی برای پژوهشگران ادیان، ذکر محتوای ابواب تلمود به شیوه ای کاربردی می تواند موجب تسهیل حس محققین به راحتی بتوانند موضوع مطلوب خود را در تلمود بیابند.

کنگره :
‏‫‬‮‭BP195/7‏‫‭
دیویی :
‏‫‭297/375‬‬
کتابشناسی ملی :
5897780
شابک :
‫‬‮‭978-600-7044-44-5‬‬‬
سال نشر :
1398
صفحات کتاب :
176

کتاب های مشابه اعدام در حقوق یهود و اسلام