کتاب ارتباط تکوین و تشریع pdf

در حوزه علم، فقه و اصول

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 15,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب ارتباط تکوین و تشریع

در حوزه علم، فقه و اصول

با سپری شدن دوران حضور امام معصوم در بین مردم نیاز به اجتهاد و استنباط در میان علمای شیعه پر رنگ تر شد زیرا اگر چه در عصر ائمة معصومین سلام الله علیهم اجمعین باب اجتهاد و تفقه در دین باز بود لیکن بخاطر وجود امامان معصوم علما و مردم خود را به نوعی، مستغنی از اجتهاد و استنباط می دیدند.

لذا با احساس نیاز به اجتهاد در دوران غیبت به مرور زمان اجتهاد و استنباط رواج بیشتری یافت. از این رو بزرگانی از علمای شیعه مثل شیخ طوسی برای جلوگیری از انحراف در مسیر اجتهاد بر خود لازم دانستند که چهار چوب و قواعد و ضوابطی برای اجتهاد صحیح تدوین کنند تا فقیه در مقام استنباط از مسیر صحیح منحرف نشود. به همین خاطر دانشی به نام اصول فقه تدوین شد.

علمای بعد هم مسائل و مباحثی بر آن افزودند تا زمان حاضر که اصول فقه به صورت یک دانش مفصل و استدلالی با بحث های فراوان، همواره در عرصه فقاهت و اجتهاد مورد بحث و تدریس قرار می گیرد.

اصول فقه همان طور که از اسمش پیداست اصل و پایه های فقه را گویند، به عبارت دیگر دلایلی که فقیه از آن ها در مقام استنباط کمک می گیرد.

 برای به دست آوردن حکم شرعی را اصول فقه می نامیم. البته این گونه نیست که تمام مباحث اضافه شده به اصول و هم چنین استدلال های مطرح شده در خلال برخی از مسائل و مباحث اصولی خالی از اشکال بوده باشد، بلکه ما محتاج به یک آسیب شناسی در این زمینه هستیم.

ما معتقدیم در کنار مزایای فراوانی که علم اصول در دوران تطور به خود یافته است، گاهی در برخی از مسائل و استدلال های مطرح شده، آسیب هایی نیز در علم اصول وارد گشته است، البته فقه هم بی نصیب از این آسیب ها نبوده است.

سال نشر :
1397
صفحات کتاب :
262
کنگره :
BP159/8‏‫‭/س4‮الف‬4 1397
دیویی :
297/312
کتابشناسی ملی :
5417847
شابک :
978-622-99928-3-8

کتاب های مشابه ارتباط تکوین و تشریع