امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 12,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب جاده ی امن هور

کتاب جاده امن هور مستندی داستانی با موضوع دفاع مقدس نوشته نصرالله محمودزاده است. این اثر نگاهی داشته به پشتیبانی و مهندسی جنگ در عملیات خیبر. این اثر مستند داستانی به رشادت ها، دلاوری های سنگر سازان و رزمندگان و تدبیر و درایت ان ها در پشتیبانی و مهندسی جنگ در عملیات بزرگ خیبر پرداخته است.

نصرت الله محمودزاده در اولین روز حمله عراق به ایران، داوطلبانه به خوزستان رفت و به عنوان داوطلب در عملیات آزادسازی سوسنگرد حضور داشت. او که در عملیات هویزه در محاصره دشمن بود با حوادثی روبه رو شد که بعدها زمینه نوشتن اولین کتابش «حماسه هویزه» را ایجاد کرد.

تاکنون بیش از چهارده اثر از این نویسنده منتشر شده است که از جمله آثار او می توان به شب های قدر کربلای پنج، رقص مرگ، سنگرساز بی سنگر اشاره کرد.

گزیده کتاب جاده امن هور

در حقیقت قصهٔ خیبر بعد از عملیات بیت المقدس آغاز شد؛ همان جا که بچه های خسته از سه عملیات طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس به خرمشهر رسیدند، اما هیچ پدافندی برای حفظ سرزمین های آزادشده نداشتند. اهمیت مهندسی در حالی فرماندهان جنگ را متوجه خود کرد که عراقی ها پس از بیت المقدس مهندسی را جدی گرفته بودند و در عملیات رمضان نشان دادند عبور از آن دژ مستحکم امکان پذیر نیست. فرماندهان مهندسی-رزمی جهاد سازندگی در میان همان خاکریزهای مثلثی شکل متوجه شدند که چقدر از مهندسی عقب مانده اند. وقتی بعد از این عملیات به فکه و والفجر مقدماتی رفتند، باز هم با دژهای نفوذناپذیر روبه رو شدند.

 در دل همین شکست بود که عملیاتی در منطقه هورالهویزه طراحی شد و نقطهٔ عطف آن عبور از هورالهویزهٔ وسیع و مهارنشدنی بود. خیلی ها عملیات در آب را تجربه نکرده بودند و از آب می ترسیدند. صدام با استحکامات مهندسی در لاک دفاعی فرو رفته بود و ایران هرچه هجوم می برد، به درِ بسته می خورد؛ فقط هور بود که هنوز دست نخورده و بکر باقی مانده بود.

فرماندهان مهندسی رزمی جهاد سازندگی درحالی که نمی توانستند آرایش مهندسی دشمن در محور شلمچه تا طلائیه را ندیده بگیرند، با بکارگیری ترکیب علوم و فنون وارد جنگ آب شدند. شاید کسی باور نمی کرد پایان کار جهادگران به ساخت بزرگ ترین پل شناور سیزده کیلومتری و بزرگراه سیدالشهداء در دل هور منجر شود. درواقع این عملیات نشان داد که جنگ زین پس روی پاشنهٔ مهندسی می چرخد.

صفحات کتاب :
216
کنگره :
PIR8203
دیویی :
8‮فا‬3/62
کتابشناسی ملی :
5854678
شابک :
978-622-6609-62-3
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه جاده ی امن هور