امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,200
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب وقتی آقاجان دستگیر شد

کتاب وقتی آقاجان دستگیر شد اثر داوود امیریان‌ توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. در لحن شوخ و سرخوشانه «وقتی آقاجان دستگیر شد»، یک جور دلتنگی نوجوانانه نهفته است؛ چراکه گسستی میان قهرمان اکثر داستان ها با پیرامون خود و روابط شان با والدین شکل گرفته است.

اگرچه نویسنده در داستان اول کتاب یعنی «وقتی آقاجان دستگیرشد»، به روایت طنزآلود زندگی یک خانواده در شب چهارشنبه سوری و دستگیری اشتباهی پدر خانواده به جرم فروش ترقه می پردازد، اما شاید امیریان با این قصه، سعی دارد با نسلی شوخی کند که جرمشان در قصه های قبلی عدم تفاهم با نسل جدید است.

امیریان در داستان دوم یعنی «سبقت» نیز با قرار دادن پدر قهرمان که یک راننده تریلی است در موقعیت دعوا و خشونت، همه تعاریف او از یک فرزند ایده آل را به چالش می کشد. به طور کلی پدر ها در تمام داستان ها ویژگی هایی تیپیکال دارند؛ یعنی مردانی خشک، متعصب و غیرتی اند که اوج این خشونت را می توان در داستان «مرضیه» سراغ گرفت.

و در مقابل آن ها نوجوانانی هستند که سعی دارند حتی در این فاصله نسلی نیز، با حفظ احترام بزرگتر ها، دست به انتخاب بهترین و درست ترین راه ها بزنند. مهم ترین ویژگی کتاب، لحن طنازانه نویسنده برای بیان یک موضوع کاملا جدی است؛ لحنی که قصه ها را از افتادن در ورطه شعار و پند و اندرز می رهاند و به عنصر لذت در کنار بیان مفاهیم عمیق در یک اثر هنری ارج می نهد.

گزیده کتاب وقتی آقاجان دستگیر شد

تاحالا شده جلوی کسی ازم تعریف کنی؟ آن موقع که با معدل بیست قبول می شدم، شد که یک بار محض رضای خدا برایم یک جایزه بخری؟ تاحالا شده یک دست لباس نو برایم بخری؟ کی صد تومان داده ای دستم داده ای تا به میل خودم خرج کنم؟ آرزو به دل مانده ام تو یک مهمانی و عروسی با سرو وضع مرتب ظاهر شوم. خانه مان پنجاه شصت میلیون می ارزد، اما هر کس که مرا می بیند فکر می کند از یک خانواده فقیر و دست تنگ هستم.

صفحات کتاب :
72
کنگره :
‏‫‭PIR7953‭‬ /م965‏‫‬‭و7 1387
دیویی :
‏‫‬‭‭8‮فا‬3/62
کتابشناسی ملی :
‎1‎6‎7‎8‎5‎0‎4
شابک :
‏‫‬‭ ‏‫‬‭978-964-506-188-1
سال نشر :
1387

کتاب های مشابه وقتی آقاجان دستگیر شد