امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 6,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب راز رشید

کتاب راز رشید، مجموعه شعرهای عاشورایی است که در سه مطلع و در قالب های، غزل، قصیده، مثنوی و رباعی گرد آورده است. مطلع اول کتاب برگزیده شعرهای عاشورایی است که با شعر بلند علی معلم «تاوان این خون تا قیامت ماند بر ما» آغاز شده و شعر «نیمی از خورشید» سعید بیابانکی به پایان می رسد.

مطلع دوم کتاب راز رشید، برگزیده شعرهای عاشورایی کودک و نوجوان است که با شعر ظهر روز دهم، دکتر قیصر امین پور، (روز عاشوراست/ کربلا غوغاست/ کربلا آن روز غوغا بود/ عشق تنها بود/ و ... باغی از گل رست/ روز عاشوراست/ باغ گل، لب تشنه و تنهاست/ عشق، اما همچنان با ماست/ آغاز می شود و با شعر عزای نخلها از مجید ملامحمدی پایان می یابد (نگاه غنچه ها در حسرت آب/ تمام نخلهای سبز بی تاب/ و یک کودک میان خیمه بی حال/ به روی دست مادر رفته در خواب و...)

مطلع سوم کتاب به برگزیده شعرهای عاشورایی شاعران جوان، ویژه اولین و

دومین همایش ادبی - هنری عاشورا، اختصاص دارد که با غزل نیزه زار فاجعه از مرتضی اردستانی (یک آسمان پشت نگاهت شعله ور بود/ وقتی که ماه هاشمی بی دست و سر بود/ در نیزه زار فاجعه، در ظهر تاریک/ بر روی دشت نیزه ها خورشید سر بود/ آغاز و با غزل شاه شهیدان از نیره السادات هاشمی پایان می یابد. (در حیرت کویر به باران رسیده ام/ شادم که این چنین به بهاران رسیده ام/ امشب در این کشاکش زیبای ابر و باد/ خیس غزل به نقطه طوفان رسیده ام) در بخش مثنوی های کتاب، مثنوی «افسوس بسیط واژه محدود است»، از اسماعیل امینی را می خوانیم: آتش بزن ای شراره در جانم/ ای شعله بی امان بسوزانم/ طوفان بلا ! درنگ کن امشب/ در کاسه ما شرنگ کن امشب/ و مثنوی هایی از نجمه زارع، حمید محسن پور، حسن هدایتی، عباس احمدی و ...   بخش آخر کتاب به سپیدسرایی و رباعیات اختصاص دارد که شعرهای سپیدی از مریم سقلانی، مریم خاکبازان، آزاده سقلانی و ... آمده اند؛ شعر سپیدی از مریم سقلانی چنین است: خدا بود و خون خدا/ و اسبی رها در باد/ و گوی قتلگاه/ و شعله های به خاکستر نشسته شقاوت و ...

در بخش رباعیات، چند رباعی از نغمه مستشار نظامی و علی حاجتیان فومنی آمده است که زیبا به وصف عاشورایی حسینی نشسته اند: می آمد و آب هم

به پایش افتاد/ در حنجر خشک نی، ندایش افتاد/ آمد و علقمه عطشناک لبش/ می رفت و در آب، دستهایش افتاد/ رباعی از نغمه مستشار نظامی و رباعی از علی حاجتیان فومنی پایان بخش کتاب است: وقتی که همه به سنگ عادت کردند/ در پیله عافیت اقامت کردند/ از صحنه کربلا ملائک با سوز/ هفتاد و دو آیه را تلاوت کردند.

صفحات کتاب :
185
کنگره :
‏‫PIR4191‭‬ ‭/ع2‏‫‬‭س87 1385
دیویی :
‏‫‭8‮فا‬1/620831
کتابشناسی ملی :
‭م‌84-12939
شابک :
4-062-506-964-978
سال نشر :
1385

کتاب های مشابه راز رشید