امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 18,200
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب چهار فصل کوچ

کتاب چهار فصل کوچ توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. این کتاب چهار فصل کوچ بخشی انجام یافته از طرح تحقیقاتی کلانی است که به منظور گردآوری و تدوین موضوعی خاطرات اسیران ایرانی در عراق با نام «فرهنگ آزادگان» فراهم شده است.

 بر این اساس در فصل « مدیریت و رهبری» با دو تن از آزدگان به نام های جهانبخش شاکری و مجید غلاث گفت و گو شده و در فصل «بهداشت و درمان» هم با غلامرضا ادریسی، محمدعلی جعفری محمد محمدی و حسن خراسانی در این باره مصاحبه های جذابی صورت گرفته است که به ویژه از نظر بافت روایی آن ها و رویکرد ریزپردازانه مصاحبه شونده ها در تشریح خاطرات دوران اسارت، وضعیت حاکم بر اردوگاه های حزب بعث عراق و ذکر حالات و آنات روحی اسرا در یکی از دشوارترین موقعیت های زیستی بشر شایسته تامل است.

 محمدرضا ورسیده، حسین امیری فر و... دیگر آزادگانی هستند که ذیل موضوع «ورزش و سرگرمی ها» در اردوگاه های اسرا به گفت و گو پرداخته و به تشریح خاطراتشان در این باره پرداخته اند؛ در فصل «ادب و هنر» با ناصر ثریایی، محسن خرمدل و... صحبت شده و در فصل «سوگواری، قرآن ، روزه» نیز با علی آقامعلی لو، اکبر کریمی و... گفت و گو شده است.

 همچنین در ابتدای هر فصل اطلاعاتی مستوفا در مورد آن آزاده از جمله اطلاعات مربوط به زمان اسارت، نام منطقه، اردوگاه و... قید شده است. با خواندن خاطرات این آزادگان سرفراز به سازماندهی و انسجام تحسین برانگیزی که اساسا در تمامی فعالیت ها میان آن ها برقرار بوده پی می بریم و نقش اعجازگر وحدت در تحقق آمال و امیال بشری را بی واسطه نظاره می کنیم. 

به طور نمونه می توان به بخش هایی از کتاب که به انعکاس خاطرات روزهای پیش و پس از قطعنامه 598 سازمان ملل و واکنش اسرای ایرانی در مواجهه با این رویداد اثرگذار اختصاص دارد اشاره کرد. نحوه شکل گیری رهبری مخفی در میان اسیران ایرانی و تشکیل گعده های پنهان به منظور اتخاذ راهبردی انسجام یافته و خردمندانه در برابر عوامل نظامی اردوگاه از زیباترین قسمت های کتاب است که از ابعاد متنوع و گوناگونی می تواند مورد بازخوانی و استفاده قرار بگیرد.

مطالعه کتاب چهار فصل کوچ، به ویژه برای مخاطبان نسل های سوم و چهارم انقلاب اهمیت فراوانی دارد و می تواند در آشنایی بیشتر آن ها با تاریخ دوران پرافتخار دفاع مقدس موثر باشد.

گزیده کتاب چهار فصل کوچ

بعد از تثبیت نقش رهبری مسئوولیت های ویژ های بر عهده این افراد قرار گرفت؛ به همین دلیل، رهبران هر آسایشگاه، افرادی را که وفاداری و ایمانشان به کشور و مذهب به طرق گوناگون به اثبات رسیده بود و می دانستیم اگر سرشان برود، حاضر به خیانت نیستند، انتخاب و مسئوولیت های ویژ های با توجه به زمینه قابلیت و توانایی آنان در امور گوناگون به عهده شان گذاشته شد. با توجه به حساسیت مسائل فرهنگی و جو بست های که بچه ها در آن قرار داشتند و شب و روز با توطئه های عراقی ها و به خصوص منافقین که فرهنگ و مذه بشان را زیر سوال می بردند، درگیر بودند، اهمیت پرداختن به مسائل فرهنگی و آشکار کردن

اهداف پشت پرده دشمن، بسیار؛ بسیار مهمتر و حساس تر از بقیه مسائل می نمود. به همین دلیل، تصمیم بر این شد، ماهانه یک نشریه حاوی مطالب علمی، هنری، فرهنگی، سیاسی، مذهبی و... با همکاری بچه ها تهیه و بین تمام آسایشگاه ها پخش شود. این اولین قدم بود.

دیویی :
‏‫‭955/08430922
کتابشناسی ملی :
2072390
شابک :
978-964-471-838-0
سال نشر :
1387
صفحات کتاب :
407
کنگره :
‏‫‭DSR1628‏‫‬‭‭‭/چ‌86 1387

کتاب های مشابه چهار فصل کوچ