امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 15,000
خرید چاپی
30,000
10%
ت 27,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب فاطمه الزهرا (س)

 کتاب فاطمه زهرا (س) در فصل اول به شخصیت حضرت زهرا (س) می‌پردازد. در فصل دوم و سوم به بیان مساله رحلت پیامبر اکرم (ص) و نهضت حضرت پس از رحلت پیامبر می‌پردازد. فصل‌های چهار و پنج مظلومیت حضرت زهرا و حزن ایشان را بررسی می‌کند و فصل ششم نگاهی به برخی روایات بیان شده در باب حضرت صدیقه طاهره می‌اندازد.

اما امتیاز کتاب ارزشمند فاطمه الزهرا (س) به این است که نویسنده فرزانه آن، مجاهد شهید آیت الله سید محمدباقر حکیم تلاش کرده تا به ابعاد جدیدی از شخصیت برجسته و نقش ماندگار حضرت زهرا (س) بپردازد.

امتیازات کتاب فاطمه الزهرا (س) عبارتند از:

1- محتوای پرمغز، عمیق و همراه با استدلال های محکم و روشن با استناد به آیات قرآن، احادیث نبوی و سخنان گهربار ائمه اطهار (ع)؛

2- شرح ابعاد شخصیت زهرا (س) و ارکان جامعه اسلامی؛

3- بیان چارچوب های فکری، شرعی، سیاسی و اخلاقی نهضت زهرا (س)، بدون اطاله کلام در روایت تاریخ یا شرح رویدادها؛

4- تلاش مولف برای گسترش نگاه درست به اتفاقات پس از پیامبر اکرم (ص)، موضوع فدک و ماجرای حمله به بیت فاطمه (س)؛

5- تبیین نقش و تاثیر حضرت زهرا (س) بر رویدادهای پس از رسول الله (ص)؛

6- بهره گیری از قلمی شیوا و روان و نثری به دور از پیچیدگی


گزیده ای از کتاب فاطمه الزهرا(س)

عصمت حضرت زهرا(س)

حضرت فاطمه در نزد خداوند متعال، از فضیلت و قداستی بی مانند برخوردار است و ارتباط ایشان با ذات اقدس الهی، ویژه و بی نظیر است. این بحث، از موضوعاتی است که در سطح اسناد تاریخی، بی هیچ شک و شبهه ای قابل اثبات بوده و همه علما، به روشهای مختلف آن را روایت کرده اند. اگرچه متن آن احادیث، متفاوت است، اما همگی بیانگر یک مضمون بوده و نقطه مشترک همه آنها نیز، قداست و پاکی حضرت زهرا است. در بحثهای اصولی از این گونه نقل حدیث، با عنوان «تواتر اجمالی» تعبیر می شود. بنابراین، اهل سنت، همگی بر قداست ایشان تأ کید دارند؛ پس با این وجود جای تعجب نیست که جایگاه حضرت زهرا ، جایگاه معصومی باشد که گفتار و کردارش همگی حجت است. طبق قرآن کریم و روایات وارده درباره عصمت آن بانوی بزرگوار، سخن، عمل و امضای ایشان حجت و سنت و عمل به آن واجب است و نمی توان به ایشان نسبت گناه یا خطای در گفتار و رفتار داد؛ از این رو عملکرد ایشان، مطابق با شریعت و خود ایشان، راهنما و حجت احکام شرعی بوده و جایگاه وی مانند سایر معصومین می باشد.

پیامبر اکرم و حضرت زهرا(س)

گاهی انسان از همان آغاز، دلیل تأکید پیامبر بر شخصیت امام علی رادرک می‌کند؛ این که پیامبر می‌خواست، علی را به عنوان امام و پیشوای مسلمانان منصوب نموده و در رسالت خاتم که به وجود منصب امامت، متمایز است، او را در جایگاه والای امامت قرار دهد. همچنین ممکن است که انسان، این نکته را درک کند که دلیل تأکید و توجه پیامبر به حسنین نیز این بود که آن دو بزرگوار، ادامه دهنده خط امامت بوده و نقش مهم و بزرگی در آینده اسلام ایفا خواهند کرد که از برجسته‌ترین نقش ها در حرکت تاریخ اسلامی است.
اما گاهی تمرکز و اهتمام ایشان نسبت به شخصیت حضرت زهرا ، عجیب به نظر می رسد؛ آیا می توان گفت: این همه توجه، تنها بیانگر عاطفه پدری است؟ یا اهداف مهم و ارزشمندی در ورای آن محبت و توجه وجود دارد؟ قرآن کریم، از نقش برجسته زنان بزرگی چون همسر فرعون، «آسیه بنت مزاحم »، در تاریخ بشریت، سخن می گوید


صفحات کتاب :
183
کنگره :
BP27/2‏‫‭/ح74‮الف‬7041
دیویی :
297/973
کتابشناسی ملی :
3739602
شابک :
978-964-531-797-1
سال نشر :
1394

کتاب های مشابه فاطمه الزهرا (س)