امتیاز
5 / 4.7
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 15,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب بنده خوب خدا

 کتاب بنده خوب خدا زندگی نامه خود گفته شیخ زکزاکی را روایت می کند. به علاوه به جنبش های اسلامی نیجریه و تاثیرات انقلاب اسلامی ایران بر آن می پردازد. کتاب بنده خوب خدا در چهار فصل و چهار ضمیمه به اضافه مقدمه تفصیلی مجتبی زارعی تدوین شده است.

نویسنده نام کتاب بنده خوب خدا را از توصیف زینت ابراهیم، همسر شیخ برگرفته است. وی در پاسخ به مستند ساز ایرانی که نظرش را درباره علامه مجاهد پرسیده بود، چنین گفت: " بنده خوب خدا". سیاه پوست سفید رو، اولین گام کتاب و به عنوان مدخل آن است که به زندگی جون، غلام سیاه پوست امام حسین (ع) می پردازد. در ادامه مقدمه دکتر زارعی به عملکرد شیخ ابراهیم زکزاکی می پردازد. همچنین پیشگفتاری در کتاب آمده است که به جغرافیای طبیعی و انسانی و سیاسی و مذهبی نیجریه می پردازد و از این حیث اطلاعات خوبی در دست خواننده می گذارد.

فصل اول کتاب بنده خوب خدا در مورد معرفی شیخ و جغرافیای سیاسی مذهبی نیجریه و در فصل دوم به بازتاب نهضت انقلاب اسلامی و حرکت امام خمینی در افریقا و بالاخص در جنبش حرکت اسلامی نیجریه می پردازد. گام سوم کتاب بنده خوب خدا نیز به دیدگاه های شیخ به عنوان یک رهبر نهضت ملی و نگاه تقریبی آن می پردازد. فصل چهارم کتاب نیز به ریشه شناسی جریان تکفیری آفریقا و گروه بوکو حرام می پردازد.

 در ضمائم کتاب بنده خوب خدا بازتاب های جهانی کشتار و دستگیری رهبر شیعیان آفریقا و همچنین اشعار و دست نوشته های شیخ را می بینیم. در دست خط ماندگار ایشان سفارش شده است به اینکه: "برشما باد به یادگیری فرامین و آموزه های اهل بیت (ع)؛ این آموزه ها را فرا بگیرید و هر قدر توان دارید، در عمل به دانسته های خود بکوشید. .. "

رهبر معظم انقلاب در مورد این رهبر مصلح و آزادی خواه در بند فرمودند: "در نیجریه چرا [برای ] آن شیخ مصلحِ تقریبیِ مؤمن (شیخ زاکزاکی)این جور فاجعه آفرینی می کنند و حدود هزار نفر از مردم دور و بر او را به قتل می رسانند و شش فرزند او را در دو سال به شهادت می رسانند؟ چرا دنیای اسلام در مقابل این فجایع ساکت می ماند؟ 8/10/94"

گزیده کتاب بنده خوب خدا

شیخ ابراهیم زکزکی روحانی اهل نیجریه که بعد از سفر به ایران در اولین سال ‎های پیروزی انقلاب، به تشیع گرایش پیدا کرد و تأثیر به سزایی در گسترش اسلام ناب در کشورش داشت. 

غالب مسلمانان نیجریه را اهل سنت تشکیل می دهند، با این حال اقلیت شیعه در میان آن ها وجود دارد که شهر زاریا در ایالت کادونا مهم ترین کانون تجمع آن ها شمرده می شود. افزون بر آن شیعیان در دو ایالت کانو و سوتوکوتو نیز سکونت دارند. در واقع مکتب تشیع در سال 1980میلادی توسط شیخ «ابراهیم الزکزکی» وارد نیجریه شد، اگرچه وی تا 15سال «تقیه» پیشه و از اعلام تشیع خود امتناع کرده بود. شیخ می گوید وقتی تعدادمان به 27 نفر رسید خوشحال بودیم که چقدر تعدادمان زیاد است! جمیعتی که اکنون آمارها قریب به بیش دوازده تا پانزده میلیون را برآورد می کنند.   

صدور انقلاب به فراتر از مرزها هزینه هایی هم برای شیخ داشت، وی در مجموع هشت سال در زندان به سر برد و ۶ فرزندش شهید و یک فرزندش جانباز شدند. این ها هزینه‎ های است که او در راه امام خمینی(ره) پرداخت کرده است؛ اما آشنا شدن مردم نیجریه با اسلام ناب، تشیع، انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) به مردی باز می‎گردد که پیش از اینکه یک عالم شیعه باشد، خود را یک مسلمان خطاب می‎ کند؛ اما به راستی شیخ زکزکی کیست؟ 


صفحات کتاب :
168
کنگره :
BP57/5‭‬ ‭/ز2‏‫‭ن9 1398
دیویی :
‏‫‭297/9994
کتابشناسی ملی :
5207249
شابک :
978-600-441-192-9‬
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه بنده خوب خدا