کتاب تذکره عشاق

دوران پس از انقلاب اسلامی ایران

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 25,520
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تذکره عشاق

«تذکره عشاق» عنوان کتابی از رنجبر گل محمدی با موضوع بررسی زندگانی تعدادی از مداحان اهل بیت است. در کتاب تذکره عشاق که غلام حسن رفیعا بر آن مقدمه نوشته، بررسی مختصر و  اجمالی از زندگی تنی چند از پیشکسوتان هنر مداحی و ثبت خاطرات، کرامات، حوادث، آراء و نظرات این پیرغلامان گرد آمده است. با بیان سوالاتی از قبیل اینکه « این مداحان چه کسانی هستند؟ در دوره های مختلف چگونه زندگی کرده اند؟ 

 برخورد حکومت ها با این مقوله چگونه بوده است؟ بزرگترین و معروف ترین مداحان هر دوره چه کسانی بوده اند؟ نقش مداحان در سیاست چگونه است ؟ و ... در این کتاب با استفاده از سلاح تحقیق سعی شده تا برخی از اهمال ها برطرف شود.

در این کتاب زندگی و زمانه مداحان و پیرغلامانی هم چون مرشد امیراسلامی، نادعلی کربلایی، مهدی آصفی، احمد صالح، هاشمی دانا، علامه مداح ، حسن ارضی، حاج علی عرب، حاج سید حسن معطر، حاج حسین حسینی زاهد، حاج حسین ناظم و حاج حسن محمدی معروف به دولابی مورد اشاره قرار گرفته است.

گزیده کتاب تذکره عشاق

از قدیمی ها، سید مصطفی هاشم دانا را همه می شناسند. همه عمر خویش را صرف خدمت در بارگاه حضرت عشق کرده و از ریزه خواران کهنسال خوان گسترده کربلا می باشد. جامعه مداح تهران که به چهار شاخه شرق، غرب، جنوب و شمال تقسیم می شود، آقای هاشمی دانا، را به عنوان رئیس قسمت شرق تهران برگزیده و هیچ کس در حسن این انتخاب شکی ندارد. با آنکه خودش هرگز در فکر کسب محبوبیت و نام و نان نبوده است، اما کمتر کسی از اهل ولایت و عشاق اهل بیت(ع) پیدا می شود که او را نشناسد.

صفحات کتاب :
232
کنگره :
‏‫‭BP261/84‭‏‫‭/ر9ت4 1388
دیویی :
‏‫‭297/7570922
کتابشناسی ملی :
‎1‎8‎4‎0‎9‎6‎4
شابک :
‫‭978-964-506-832-3‬
سال نشر :
1388

کتاب های مشابه تذکره عشاق