امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 11,700
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب چلیپای قلم 

زندگی نامه داستانی میرعمادالحسنی 

«چلیپای قلم» شرح حال داستانی میرعماد الحسنی، خوش نویس برجسته دوره صفوی، است که براساس زندگینامه وی به نگارش درآمده است. میرعماد الحسنی از بزرگ ترین نستعلیق نویسان بوده است.

 وی نزد ملامحمدحسین تبریزی و باباشاه اصفهانی خط آموخت و کتاب های بسیاری از جمله گلستان و بوستان و دیوان حافظ را کتابت کرد.

نویسنده، داستان را از مسافرت میرعماد، جوانی با استعداد، به تبریز آغاز می کند. دایی او در آنجا صحافی دارد و وی را به ملامحمدحسین خطاط معرفی می کند. 

میرعماد ضمن مشق خط، دروس دینی را در مدرسه و حوزه علمیه طالبیه ادامه می دهد. مدتی بعد به قزوین می آید و از آنجا روانه سفر حج و زیارت کربلا می گردد. بعد از مدتی به اصفهان سفر می کند و پس از شاگردی در محضر استادان، به قزوین می رود. با انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان، میرعماد وارد دربار می شود.

مهدی الماسی در مورد عنوان این کتاب،گفت: چلیپا معانی متعددی دارد از جمله صلیب، زلف و یک حالتی در خوش نویسی برای مورب نویسی است. 

همچنین این عنوان اشاره دارد به پایان داستان که میرعماد به دستور غیر مستقیم شاه عباس کشته و به صلیب کشیده می شود. در واقع خوش نویسی که به چلیپا کشیده می شود.

در بخشی از کتاب آمده:« ملا گفت: سرنوشت ما از اول حق نوشت، خوش نویس است و نخواهد بد نوشت. »

بعد، چند برگ کاغذ از دست میر گرفت و همان طور که نگاه می کرد، گفت: «باید نسبت و تناسبات همه اجزای خطت با یکدیگر هماهنگ باشد. وقتی حروف هم جنس و شکل های مشابه یک سطر یا قطعه با قلمی که نوشته شده به یک اندازه و موافق هم باشد و از حدود معینش خارج نشود و اجزای مشابه اش به نظر یکسان بیاید و کوچک و بزرگ ننماید، نسبت خط رعایت شده است. به دایره های ‘ش’، ‘ی’ و ‘ن’ در همین چلیپایی که نوشته ام دقت کن!»

کنگره :
‏‫PIR7952‭‬ ‭‭/ل65‏‫‭چ8 1393
دیویی :
‏‫‬‭8‮فا‬3/62
کتابشناسی ملی :
‎2‎3‎2‎5‎4‎0‎2
شابک :
‫‭‬‭‭978-600-175-074-8
سال نشر :
1393
صفحات کتاب :
232

کتاب های مشابه چلیپای قلم