امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,850
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب درختان صنوبر

کتاب درختان صنوبر اثر داستانی علی اکبر ترابیان در باب ادبیات پایداری است که از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است. ترابیان، نویسنده این کتاب درباره فصول کتاب درختان صنوبر اظهار داشته است: بنده برخلاف معمول، این مجموعه را به سه فصل مردابی ها، سحرناکان، و افق واره ها تقسیم کرده ام.

فصل اول کتاب درختان صنوبر (مردابی ها) شامل داستان هایی از عراقی های زمان صدام و یک داستان ایرانی است، که به دنبال آن ها آمده است. معتقدم موضع هر کس به افکاری که با آن ها زندگی می کند، برمی گردد. ممکن است در همان زمان عراق هایی بودند که انقلابی فکر می کردند، یا ایرانی هایی که صدامی زندگی می کردند؛ مثل داستان «جل الخالق» در همین مجموعه.

فصل دوم کتاب درختان صنوبر (سحرناکان) شرح افرادی است که جنگ از نظر مکانی تا زندگی خانوادگی شان، و از نظر زمانی تاکنون برای آنها ادامه داشته است. ممکن است مردم آنها را بشناسند؛ ولی نمی توانند درکشان کنند؛ چون نگاه آن ها با جنگ و مصائب فاجعه آمیز آن عرفانی است، تا سیاسی و اجتماعی.

فصل سوم کتاب درختان صنوبر به جنگ و جبهه پرداخته شده؛ از نوع روایاتی از افق واره ها مثل جشنواره ها یا سوگواره ها. در آفندها و پدافندها وقایعی اتفاق میافتاد که برای حاضران صحنه تجربه هایی از «نوع دیگر» رخ می نمود.

گزیده کتاب درختان صنوبر

نویسنده در دیباچه کتاب درختان صنوبر این گونه نوشته است: به چند دلیل این مجموعه را به رشته تحریر درآوردم: الف) خودآزمایی دوباره تکنیک های داستان نویسی ب) خاطرات منتشرنشده ج) کمکاری در ادبیات داستانی پایداری...، شخصیت های این داستان ها بازیگرانی هستند که سنگین ترین نقش ها را به عهده گرفته اند. این که چقدر توانسته اند سهم این نقش ها را بپردازند، به زبان و بیان و فضای هر داستان برمی گردد. امیدوارم این مجموعه شروعی باشد برای آن ها که جنگ را درک کرده اند و می خواهند آن را بنویسند، که هر چه بنویسند، کم است. چون تأثیر آن هشت سال تا قرن ها باقی خواهد ماند.

صفحات کتاب :
89
کنگره :
‏‫PIR7994‭‬ ‭/ر4265‏‫‬‭د4 1393
دیویی :
‏‫‭8‮فا‬3/62
کتابشناسی ملی :
‫3309742
شابک :
‫‬‭978-600-175-618-4
سال نشر :
1393

کتاب های مشابه درختان صنوبر