نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره) را می توان در زمره آثار اخلاقی عرفانی امام خمینی (س) جای داد؛ چرا که سی و سه حدیث از این احادیث، مستقیما به اخلاق ارتباط دارد و بقیه احادیث، بیانگر نکات عرفانی، فلسفی و کلامی است. ایشان این کتاب را به تبعیت علمای سلف و با توجه به حدیث شریف" من حفظ علی أمّتی أربعین حدیثا ینتفعون بها بعثه اللّه یوم القیمه فقیها عالما" نگاشته است.

معرفی کتاب شرح چهل حدیث امام خمینی(ره)

«شرح چهل حدیث» یکی از آثار گرانبهای اخلاقی و عرفانی امام خمینی است که در آن چهل حدیث از روایت‌های پیشوایان دین در بسیاری از مسائل اخلاقی نظیر اخلاص، ریا، توکل، حسادت، عجب، توبه، خوف و رجا و صبر، برخی از مسائل اعتقادی مانند جبر و اختیار و معاد و برخی از مسائل عرفانی مانند لقاء الله بر اساس احادیث کتاب شریف اصول کافی مطرح و شرح شده‌است. امام در این اثر پس از نقل حدیث ترجمه فارسی را می‌نگارد و در ادامه، کلمه‌های اصلی حدیث را شرح و معنا می‌کند، در نهایت نیز به شرح و توضیح متن حدیث پرداخته است.

«اربعین» (چهل حدیث) عنوان کتاب هایی است که معمولا در بردارنده 40 حدیث است، یا آنکه 40 باب است در حدیث. تألیف «اربعینیات» ظاهرا از قرن چهارم هجری معمول شده و در کتاب های عربی به «کتب الاربعینیات» معروف است. بنای اربعینیات حدیث مشهوری است که در طرق کثیر روایت شده، و آن حدیث چنین است: من حفظ علی أمتی أربعین حدیثا فی أمر دینها، بعثه اللَّه تعالی یوم القیامه فی زمره الفقهاء و العلماء.

کتاب شرح چهل حدیث امام خمینی(ره) در اصل تقریرات امام خمینی، قدس اللَّه روحه، بوده است که مضامین آن را در مدرسه فیضیه و ملا صادق در قم برای شاگردان خود ایراد فرموده بودند، سپس تصمیم گرفتند کتابی در همین زمینه تألیف کنند، و این کتاب را در 1358 ه. ق. به پایان آوردند. 

 کتاب شرح چهل حدیث امام خمینی(ره)،  آن طور که نقل می کنند، همان درس های اخلاق حضرت امام بوده که خود ایشان نوشتند و تدریس می کردند. ایشان 40 حدیث را انتخاب کرده اند؛ احادیثی که، هم در اخلاقیات و هم در معارف، بسیار پر مغز و پر محتوایند.  از این چهل حدیث، سی و سه تای آن درباره اخلاقیات است که به ترتیب این گونه اند: جهاد، ریا، عجب، کبر، حسادت، حب دنیا، غضب، عصبیت، نفاق، هوای نفس، فطرت، تفکر، توکل، خوف و رجاء، امتحان، صبر، توبه، ذکر، غیبت، اخلاص، شکر، کراهت از مرگ، علم، اصناف طالبان، اقسام علم، شک و وسواس، فضیلت علم، عبادت و حضور، لقاء الله، وصایای آقا رسول الله(ص) و امیر مومنان(ع)، اقسام قلوب، عدم معرفت حقیقی به حق تعالی و رسول و ائمه، یقین، ولایت و اعمال، مقام مومن نزد حق تعالی، معرفت اسمای حق مسئله جبر و تفویض، صفات حق تعالی، معرفت خدا و رسول و اولی الامر، آفرینش آدم، الاهیت و الوهیت در لسان اهل الله و حدیث پایانی، به تفسیر سوره توحید وآیات آغازین سوره حمد، می پردازد. 

برشی از متن کتاب شرح چهل حدیث امام خمینی(ره)

بدان که انسان اعجوبه ای است دارای دو نشئة و دو عالم: نشئه ظاهر ملکیه دنیویه که آن بدن او است، و نشئه باطنه غیبیه ملکوتیه که از عالم دیگر است. و نفس او، که از عالم غیب و ملکوت است، دارای مقامات و درجاتی است که به طریق کلّی گاهی تقسیم کرده اند آن را به هفت قسمت‏ و گاهی به چهار قسمت‏و گاهی به سه قسمت‏، و گاهی به دو قسمت‏. و از برای هر یک از مقامات و درجات آن جنودی است رحمانی و عقلانی، که آن را جذب به ملکوت اعلی و دعوت به سعادت می کنند، و جنودی است شیطانی و جهلانی که آن را جذب به ملکوت سفلی و دعوت به شقاوت می کنند.

و همیشه بین این دو لشکر جدال و نزاع است، و انسان میدان جنگ این دو طایفه است: اگر جنود رحمانی غالب شد، انسان از اهل سعادت و رحمت است و در سلک ملائکه منخرط، و در زمره انبیا و اولیا و صالحین محشور است، و اگر جنود شیطانی و لشکر جهل غالب آمد، انسان از اهل شقاوت و غضب است، و در زمره شیاطین و کفار و محرومین محشور است. و چون در این اوراق بنای تفصیل نیست، به بعضی مقامات نفس اشاره کرده و وجوه سعادت و شقاوت آن را اجمالا بیان نموده، کیفیت جهاد نفس را در آن مقام بیان می کنیم. إن شاء الله.‏

 درباره نویسنده کتاب

سید روح الله خمینی متولد ۱۲۸۱ در شهر خمین هستند. مرحوم امام رضوان الله علیه شخصیت کم‌نظیر تاریخ اسلام بود که در بسیاری از عرصه‌ها از جمله عرصه‌ی سیاسی و عرفان در عالم تشیّع افق‌های جدیدی گشود. تا قبل از مرحوم امام و پیروزی انقلاب اسلامی، مباحث عرفان نظری و حتی عرفان عملی شیعه چندان عمومی و در دسترس نبود، مرحوم امام به گفته‌ی خودشان در بحث عرفان و سلوک از مرحوم آیت الله محمدعلی شاه‌‌‌‌آبادی بیشترین تأثیر را پذیرفته‌اند و در آثار خود از آن عالم بزرگوار با عنوان استاد یاد می‌کنند.

خرید کتاب شرح چهل حدیث امام خمینی(ره)

این کتاب را در فراکتاب با تخفیف خریداری کنید.

صفحات کتاب :
923
کنگره :
BP143/9‬‭/خ8‮الف‬4012
دیویی :
297/218
شابک :
9789643350116
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه شرح چهل حدیث