کتاب مقایسه قاعده اقدام با قاعده پذیرش خطر در نظام کامن لا pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مقایسه قاعده اقدام با قاعده پذیرش خطر در نظام کامن لا


کتاب مقایسه قاعده اقدام با قاعده پذیرش خطر در نظام کامن لا نوشته سکینه نبی و عباس کریمی، به بررسی مفهوم قاعده اقدام با پذیرش خطر در نظام کامن لا و مقایسه شرایط و آثار اجرای قاعده اقدام با پذیرش خطر در نظام کامن لا می پردازد.

 قاعده اقدام ریشه فقهی دارد و به دلیل این که حقوق ایران در بسیاری از مواد منطبق بر فقه اسلامی است. این قاعده در بعضی از مواد قانونی ورود پیدا کرده است، هر چند به طور مستقیم در قانون نامی از این قاعده برده نشده است، اما رد پای این قاعده در قانون مدنی، قانون جزا و همچنین قوانین متفرقه به طور مشهود پیداست

 قاعده اقدام علاوه بر این که یک قاعده فقهی است، یک قاعده عقلی است و به همین دلیل این نهاد در بسیاری از قوانین نظام های حقوقی دنیا راه پیدا کرده است.

البته این بدان معنا نیست که دقیقا با نام قاعده اقدام و معنایش در حقوق ایران، در نظام های دیگر کاربرد دارد بلکه با شباهت کاربردی متشابه در نظام های دیگر وجود دارد. 

همانند پذیرش خطر در نظام کامن لا که در مواردی بسیار متشابه قاعده اقدام است هدف در این پژوهش بر آن است که اولا قاعده اقدام را با قاعده پذیرش خطر در نظام کامن لا مقایسه کرد. آن ها را از هم تمییز داده و وجود تمایز و افتراق آن دو را بیان کرد و ثانیا بررسی نمود که آیا در نظام کامن لا قاعده متشابه ای شبیه قاعده اقدام وجود دارد. 

 در بخشی از کتاب مقایسه قاعده اقدام با قاعده پذیرش خطر در نظام کامن لا می خوانیم: 

 عده ای از حقوق دانان در مورد «اقدام بر ضرر خویش برای دفع ضرر از دیگری» قصد را شرط می دانند و بیان می دارند بعضی از دانشمندان فقهی راجع به زیان و ضرر وارده از بعض حوادث و اتفاقات استدلال می کنند که هر گاه کارگری در حین کار و بر اثر حادثه ای ناقص شود یا فوت نماید؛ مانند این که نجار یا بنا و یا مهندس از بالای چوب بست ساختمانی به پایین پرت شوند و زیان و ضرری به آنان رسد، این قبیل زیان ها نتیجه عمل و اقدام خود آنان می باشد.

 زیرا هر یک به میل و اختیار خود به ضرر خود اقدام نموده اند. اگر نجار یا بنا در بالای چوب بست به کار نمی پرداخت، به حادثه و بدبختی گرفتار نمی شد و بنابراین، خود آنان در حادثه و اضرار خودشان مباشرت داشته اند و به ضرر و زیان خود اقدام کرده اند و قاعده (اقدام علی ضرره) مانع از مسئولیت غیر می باشد. اما بنابر نظر اکثریت فقها این استدلال صحیح نیست؛ زیرا قاعده اقدام فقط ناظر به مواردی است که شخص عاقل و محتاط از آن پرهیز می کند. 

کار کردن در ساختمان داربست و بلندی، عملی نیست که نوعا خطرناک باشد و شخص عاقل از مبادرت به انجام آن پرهیز کند. اما زمانی است که شخص به عواقب کار خود آگاه است و علی رغم آگاهی از این که هیچ شخص عاقلی این کار را انجام نمی دهد بر علیه خود اقدام می کند مانند این که کسی خود را به قصد انتحار و خودکشی از بلندی پرت کند یا به کار خطرناکی دست بزند که به دور از عقل و احتیاط باشد.

کتابشناسی ملی :
4622249
شابک :
978-600-8077-66-4
سال نشر :
1395
صفحات کتاب :
100
کنگره :
BP169/52‭‬ /‮الف‬67‏‫‬‮‭ن2 1395
دیویی :
‫‬‮‭297/32

کتاب های مشابه مقایسه قاعده اقدام با قاعده پذیرش خطر در نظام کامن لا