امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نفر پنجم


کتاب نفر پنجم، نوشته مرتضی احمر، یک رمان خیالی با شخصیت ها و راویان بسیار است که مخاطبان را به سفری در دل تاریخ معاصر ایران می برد. کتاب نفر پنجم یک رمان با ویژگی های خاص است. مرتضی احمر با نفر پنجم، مخاطبان را به سفری در دل تاریخ می برد. تاریخ معاصر ایرانی که پر از لحظات خاص و نفسگیر است.

 تاریخ معاصر ایران که با حوادثی مانند کودتای ۲۸ مرداد، ۱۵ خرداد ۴۲ و... گره خورده است. مرتضی احمر در کتاب نفر پنجم، شخصیت های خیالی بسیاری را آفریده است و رمان راویان بسیاری دارد. 

راویانی که هرکدام بخشی از واقعه را از عینک نگاه خاص خود می بینند و بیان می کنند. کتاب نفر پنجم با خاطره ای از بی بی آغاز می شود؛ خاطره ی شبی که به سمت خانه برمی گشته و ناگهان مرد قزاقی سر می رسد و می خواهد به زور چادر را از سر او بکشد. ماجرایی که شنیدنش تغییرات زیادی در زندگی و نگاه شهروز ایجاد می کند.


گزیده کتاب نفر پنجم

_ آره شهروز جان! یه آشنا که ... من در حقش بد کردم. این همون خوابیه که سال هاست منو ول نمی کنه. از همون موقع که اون مرد قزاق تونست چادر از سرم بکشه، ترسی تو جونم افتاد که دیگه بیرون نمیره و اذیتم می کنه. از اون موقع هم از تاریکی می ترسم و هم از بارون و رعد و برق. مخصوصا اگه شب باشه. 

مادرم تا موقعی که زنده بود خیلی سعی کرد این ترس از بین بره. همیشه می گفت: «سلطان! اون قزاق نامرد و اربابش رضاخان هر دو مُردند. دیگه نباید بترسی.» دست خودم نیست. تا چشمامو می بندم اون ترس میاد سراغم. گلوم خشک شده بود. 

خواستم بلند شم از کوزه گوشه اتاق آب بخورم. شهروز پیش دستی کرد و یه لیوان آب دستم داد. وقتی داشتم آب می خوردم پرسید:
- بی بی! اون آشنا کی بود نجاتت داد؟
- اون قزاق کی بود؟
با سؤال شهروز بدنم داغ شد و لرزی توی بدنم افتاد. باید به شهروز می گفتم. ولی جرأتشو نداشتم ... قلبم تیر کشید و چشمام سیاهی رفت. 

با قطره های آبی که به صورتم خورد به خودم اومدم. دستپاچه گفتم:

- چی شده؟!

- هیچی بی بی! حالتون بد شد. الان بهترین؟

- یهو چشمام سیاهی رفت.

- بی بی! نمیگی آشنایی که بهش مدیونی کیه؟ اون قزاق کی بود؟

مِن من کردم و خواستم حرفو عوض کنم.

صفحات کتاب :
148
کنگره :
PIR8334
دیویی :
8‮فا‬3/63
کتابشناسی ملی :
5807719
شابک :
978-622-6609-33-3
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه نفر پنجم