امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب داستان خدا

کتاب داستان خدا یک کتاب در حوزه عرفان و فلسفه است که سعی در ایجاد یک همگرایی بین افراد طبیعت گرا و خدا باور و حتی خدا ناباور دارد.

همچنین این کتاب به موضوعات مختلفی همچون مرگ، خواب، شیطان، انسان پرداخته است که می تواند دید شما را به هستی و هدف خلقت باز کند.

شرح فصل های کتاب داستان خدا

فصل اول این کتاب با موضوع «خدا چیست؟» سعی در توضیح کیستی و چرایی خدا است و تفکرات نویسنده بیشتر در حوزه خداباوری اسلامی است اما گاها از مثال هایی که در ادیان دیگر آمده است نیز استفاده کرده است.

این فصل با استدلال ها و مثال های شهودی سعی دارد تا اثبات کند که این جهان نیازمند خالق است و تمام عالم زیر مجموعه یک وجود مطلق به نام خداست و هیچ چیز جز او وجود ندارد.

او همچنین عالم را همچون یک مدار الکتیرکی توصیف کرده است که در آن ابتدا و انتها (که منجر به روشنایی می شود) خداست و سیم هایی که در این مسیر هستند همان انتخاب های ما هستند، اما جبر روزگار (تولد و مرگ) در دستان خالق است.

فصل دوم کتاب در رابطه با انسان و هدفش از خلقت است، نویسنده انسان را مجموعه از مخلوقات می داند و خلقت او را هدفمند توصیف می کند.

نویسنده با اشاره هایی به آیه ای از قرآن کریم (کتاب مقدس مسلمانان) و شعر هایی از عارفان و شاعران بزرگ ایرانی سعی در توجیه هدفمند بودن خلقت دارد و در جایی توصیف می کند که «انسان چیزی جز افکارش نیست» و این بدن و جهان فانی است.

فصل سوم که درباره موضوع قابل بحثی به نام «شیطان» است بسیار قابل تامل است، زیرا تا کنون شیطان توسط ادیان مختلف به عنوان یک موجود خبیث و در برابر خدا معرفی شده است.

 اما در این کتاب شیطان نیز یکی از مخلوقات خدا و حتی فرمانبردار او معرفی شده است، نویسنده شیطان را با عنوان «فرشته انتخاب» معرفی می کند و بیان می دارد که او بخشی از مسیر تعالی انسان هاست و همه جا به انسان ها دو مسیر «آسان» و «دشوار» را برای رسیدن به خدا به انسان ها نشان می دهد اما در هدایت آن ها نقشی ندارد، بلکه فقط با ظاهر فریبی مسیر دشوارتر سعی در سنجش ایمان بشر دارد.

فصل چهارم نیز بسیار جذاب و خواندنی است زیرا نویسنده مرگ را همچون تولد، آغازی بر پایان توصیف می کند، توجیه این امر این چنین است که نوزاد پس از خروج از دنیای رحم مادر می میرد و پس از تولد هیچ چیزی از آن عالم را به یاد ندارد، انسان نیز پس از مرگ از رحم دنیا خارج شده و وارد دنیای جدیدی می شود که هیچ شباهتی با دنیای قبل ندارد (همانگونه که در عالم رحم مادر در آب بود و از رحم مادر تغذیه می کرد و طعم هیچ غذایی را متوجه نمی شد).

مرگ از نگاه نویسنده آنقدرها هم سخت نیست و با مثال هایی سعی می کند تا باور خواننده را از فهم این کلمه تغییر دهد.

فصل پنجم نیز در رابطه با مسئله خواب است، درست است که هنوز تعریف مشخصی از خواب در بین دانشمندان و پژوهشگران شکل نگرفته است، اما نویسنده سعی در بیان این مطلب دارد که خواب یک استراحت برای طبقه بندی اطلاعات مغزی است و رویا یک واکنش مغز برای سر نرفتن حوصله مغز در زمان طبقه بندی اطلاعات است و به شیوه ای هنرمندانه تمام اطلاعات ناخودآگاه همان روز را به شکل اعجاب انگیزی به تصاویر متحرک تشبیه می کند و انسان تمام این اتفاقات را در طول خواب همچون یک فیلم سینمایی پیوسته مشاهده می کند، همچنین نگاه های مختلف دیگر جهان ماتریکسی را نیز بیان می کند که به این مطلب اشارده دارد که اصلا ممکن است شما در بیداری دنیا در خواب هستید و در رویا در عالم واقعیت.

دیویی :
‏‫‭297/42
کتابشناسی ملی :
7340816
شابک :
978-600-495-884-4
سال نشر :
1399
صفحات کتاب :
68
کنگره :
‏‫‭BP217/4‬‬

کتاب های مشابه داستان خدا