کتاب نبوت ها در نهج البلاغه رهبری

شرح خطبه اول در موضوع نبوت (سال 1359)

امتیاز
5 / 0.0
خرید چاپی
120,000
10%
ت 108,000
نظر شما چیست؟

کتاب نبوت ها در نهج البلاغه رهبری نوشته حضرت آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای(مد‌ظله‌العالی) است. این کتاب را انتشارات انقلاب اسلامی منتشر کرده است و به شرح خطبه اول در موضوع نبوت (سال ۱۳۵۹) می‌پردازد.

معرفی کتاب نبوت ها در نهج البلاغه رهبری

مقام معظم رهبری در تابستان سال 1359 با همکاری شاخه دانشجویی حزب جمهوری اسلامی در سه ماه درس‌هایی برگزار کردند که در طول آن دوره مساله نبوت را از نگاه امیرالمومنین (علیه اسلام) بررسی می‌کنند. ایشان که در سال های جوانی انس فراوانی با کتاب نهج البلاغه داشته اند و در دوران پیش از پیروزی انقلاب نیز در جمع جوانان به تعلیم معارف والای این کتاب مشغول بودند، تسلط فراوانی بر مباحث این کتاب دارند. ایشان با وجود داشتن اشتغالات فراوان در سال‌های ابتدایی انقلاب ولی جبهه تبلیغ و تدریس را رها نکردند و هر چهارشنبه دو ساعت با جوانان پیرامون مباحث این کتاب گرانقدر بحث می‌کردند.

در سه جلسه ابتدایی این دوره ایشان ابتدا از اهمیت کتاب نهج البلاغه و گوهرهای معرفتی گمنامی که در این کتاب نهفته هستند سخن می‌گویند و ارزش بحث و مطالعه این کتاب را برای خواننده روشن می‌گردانند. سپس فلسفه بعثت انبیاء را از نگاه حضرت امیر (علیه السلام) مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند. در بخش بعدی جایگاه اجتماعی انبیاء در جوامعی که برای هدایت مبعوث می‌گردند محل سخن قرار گرفته است. در ادامه ایشان با استناد به بیانات امیرکلام شیوه‌های انتخاب پیامبران و مسوولیت‌هایی که بر گرده آن‌ها قرار داشته توضیح داده می‌شود و در بخش پایانی نیز بحث خاتمیت نبوت به وجود بابرکت حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) و همچنین وضعیت جامعه عرب در دوران پیش از بعثت و بعد از آن تحلیل می‌گردد. رهبر انقلاب که با بیانی شیوا مطالب نغز و ادیبانه امیرالمومنین (علیه السلام) را تشریح نمودند این کتاب را آئین نامه انقلاب اسلامی در یک جامعه می‌دانند.

برشی از کتاب نبوتها در نهج البلاغه

برای اینکه شروع مباحث نبوت در نهج البلاغه آشکار بشود، من مقدمه‌ی کوتاهی را عرض می‌کنم ما در این بحث به مسئله‌ی وحی نمی‌پردازیم بلکه به نبوّت به چشم یک واقعیت تاریخی و یک حادثه‌ی تردید ناپذیر نگاه می‌کنیم. بی‌گمان در تاریخ بشریت حادثه‌ای که ما نام آن را نبوت می‌گذاریم اتفاق افتاده در وجود این حادثه میان ما و میان بی‌اعتقادان به نبوت اختلافی نیست.

اختلاف در تفسیر این حادثه است اختلاف در مضمون پیامی است که در این حادثه وجود دارد اما در اصل حادثه، در این واقعیت تاریخی، میان ما و هیچ یک از انسان‌هایی که با تاریخ سر و کاری دارند اختلافی وجود ندارد موسی یک پدیده‌ای است در تاریخ واقع شده؛ عیسی از نظر آن کسانی که قبول دارند عیسی بوده است همین طور، و دیگر پیامبران با تاریخچه‌های کمابیش روشن یا مبهم همین طور. ما نبوت را به این چشم در این بحث نگاه می‌کنیم این واقعه را این حادثه‌ی تاریخی را در نظر می‌گیریم بعد در اطراف این بحث می‌کنیم.

خرید کتاب نبوت ها در نهج البلاغه رهبری

این کتاب را با تخفیف از فراکتاب دریافت کنید.

صفحات کتاب :
249
کنگره :
‏‫‬‭‭BP38/0423
دیویی :
297/9515
کتابشناسی ملی :
6225253
شابک :
‭978-600-8218-79-1
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه نبوت ها در نهج البلاغه رهبری