امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 60,400
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب برگ هایی از داستان موسیقی ایرانی


نگارنده در کتاب برگ هایی از داستان موسیقی ایرانی به بیان مطالبی چون موسیقی و ارکان آن، انواع موسیقی‌ و چگونگی پیدایش آن، باربد پدر موسیقی ایران، تاثیر موسیقی ایرانی بر موسیقی جهان، وضعیت کنونی موسیقی ایرانی، موسیقی عربی جلوه‌ای دیگر از موسیقی ایرانی، ارتباط موسیقی ایرانی با موسیقی قرآنی، و حریم حرمت موسیقی می‌پردازد.

قدیمی ترین سند تاریخی درباره وجود موسیقی علمی در ایران باستان، نگاره‌ای پنج‌هزارساله از چغامیش خوزستان است. این نگاره یک گروه تمام‌عیار اهل موسیقی را نشان می‌دهد که ضمن استفاده از سازهای زهی، ضربی، و بادی، خواننده‌ای نیز آن‌ها را همراهی می‌کند. ساسان سپنتا، یکی از موسیقی‌دانان کشور، در زمینه موسیقی ایرانی می‌نویسد: «موسیقی ایران مانند هنرهای دیگر که یک نهاد اجتماعی است، در هیچ دوره‌ای از طول تاریخ حالت ایستایی نداشته و به طور مداوم کم و بیش به سیر تحول و تطور خود ادامه داده است».


گزیده کتاب برگ هایی از داستان موسیقی ایرانی


ابونصر فارابی، بزرگترین فیلسوف موسیقی‌دان مسلمان ایرانی، موسیقی تاثیرگذار را به سه دسته تقسیم می‌کند:1- موسیقی نشاط انگیز( ملذه) 2- موسیقی احساس انگیز(انفعالیه) 3- موسیقی خیال انگیز(مخیله). موسیقی نشاط انگیز درما احساس خوشایندی پایدار می سازد و برای هنگام استراحت و رفع خستگی مناسب است.

صفحات کتاب :
587
کنگره :
ML344‏‫‬‭/ر7ب4 1387
دیویی :
789/092
کتابشناسی ملی :
1‎2‎4‎1‎3‎4‎1
شابک :
978-964-506-508-7‬
سال نشر :
1387

کتاب های مشابه برگ هایی از داستان موسیقی ایرانی