امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 7,150
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب فلز کاری

فلزکاری در جهان و ایران موضوع اصلی کتاب است. در کتاب فلز کاری به مروری برپیشینه فلزکاری، بررسی خواص و ویژگی های فلز با تأکید برخواص مس و آلیاژ برنج، مختصری درباره ساخت و قلمزنی روی فلزات و آلیاژها، حکاکی روی مس و نقره و میناکاری پرداخته شده است.

کتاب به مروری بر پیشینه فلزکاری، بررسی خواص و ویژگی های فلز: با تأکید بر خواص مس و آلیاژ برنج، مختصری درباره ساخت و قلمزنی روی فلزات و آلیاژها، حکاکی روی مس و نقره، میناکاری، آشنایی با هنر ملیله کاری، مختصری درباره هنر طلاکوبی روی فولاد، آشنایی با هنر فیروزه کوبی، که شامل زرگری و فیروزه کوبی است، می پردازد. مولف با عنایتی که بر تحقیقات علمی ای که روی فلز کاری داشته توانسته این هنر را در ایران به صورت علمی کاربردی نماید.

چاقوسازی و ساخت «قندشکن» و قلم تراش، قفل سازی، شامل قفل های رمزی و قفل های کلیدی از بحث های کاربردی فلزکاری در ایران است که از روزگاران دور سلاطین و امرای منطقه کاربرد داشته است.

آشنایی با زیورآلات محلی، ضریح سازی و ساخت در ِ اماکن متبرکه و سایر هنرهای مرتبط با فلزکاری که مجموعا ً با عکس و نقشه همراه است از بحث های حسین یاوری در کتاب فلز کاری است.

یاوری باور دارد که فلزکاری و هنرهای مرتبط با آن به عنوان هنر صناعی، از کهن ترین روزگاران تا دوران معاصر و زمان حال استفاده کاربردی داشته است. آثار ارزشمندی همچون مفرغینه های لرستان، زیورآلات و ریتون های هخامنشی، بشقابهای نفیس و زرین و سیمین ساسانی، آثار بی بدیل صدر اسلام، مفرغها و مشبک کاری های بی همانند سلجوقی و نفایس گرانقدر فلزی چون طلاکوبی ها و نقره کوبی ها و مرصع کاری های دوران صفویان و سرانجام ضریح های پرجلوه و با ا ُبهت اماکن متبرکه از اهم استفاده های فلز در ایران است.

فلزکاری، خود رشته های متعدد و متنوعی همچون انواع قلم زنیها، حکاکی، میناکاری، ملیله کاری، طلاکوبی، نقره کوبی، فیروزه کوبی، چاقوسازی و ساخت قلم تراش، قفل سازی، ساخت زیورآلات محلی، ضریح سازی و ساخت در اماکن متبرکه و... را شامل می شود که با بحث مرتبط با آن در ایران استفاده های متعدد داشته است و در آینده گردشگری و صنعت محلی می تواند مورد توجه ملی قرار گیرد.

سال نشر :
1387
صفحات کتاب :
142
کنگره :
‏‫‬‭TS205‏‫‭/ی‌2ف‌8 1387 ‬
دیویی :
‏‫‬‭671
کتابشناسی ملی :
‏‫‎1‎8‎8‎1‎5‎5‎0‬
شابک :
978-964-471-637-9

کتاب های مشابه فلز کاری