نظر شما چیست؟

معرفی کتاب فقر

کتاب فقر؛ ضابطه حرکت بر صراط مستقیم سخنرانی شهید دیالمه است که توسط انتشارات دفتر نشر معارف منتشر شده است. جاده « احیای اندیشه دینی» بیش از آن‌که نیازمند سن و عمر طولانی باشد  نیازمند درکی عمیق از سیره و سلوک پیامبر رحمت(ص)، ائمه هدی(ع)،  دست ‏پرورده‌های آنان و علمای این مکتب است.

 لذا می‌توانی در این جاده جا پای جوانی انقلابی و مخلص چون شهید دکتر دیالمه را نیز مشاهده کنی و طنین  صدای دردمندش را در این راه بشنوی.  دیالمه با نگاه جامعی که به ضعف‌های فکری و انحرافات موجود در جامعه آن روز داشت چاره را در دو حرکت همسو دید: 1. تدوین مفاهیم صحیح دینی و تبیین آن برای نسل جوان.  2. به نقد کشیدن افکار و اندیشه‌های انحرافی و التقاطی. 

 «معیاردهی» ویژگی برجسته کلاس‌های درس شهید دیالمه است که مخاطبانش را با  شاخص‌ها و موازین دینی آشنا کند تا در دام گروه‌ها و جریان‌های ضداسلامی  مطرح آن روز جامعه گرفتار نشوند. شهید دیالمه در این مباحث بر آن است تا به صراط مستقیم از زاویه‌ای نو بنگرد و ضرورت ضابطه‌مند بودن این مسیر را در نگاه یک مسلمان روشن سازد. هدف شهید نشان دادن ظرافت این راه و ضرورت الگوبرداری دقیق از رفتار و منش و به عبارتی سبک زندگی پیامبر و معصومین(ع) است و از همین رو است که بیشتر از ضوابط این راه سخن می‏‌گفت…

گزیده کتاب فقر

اگر انسان در مسیر حرکتش در این راه به زاهد بودن احتیاج دارد، پس باید زهد اسلامی را بشناسد. همچنین اگر نیازمند اعتقاد به قضا و قدر در شکل تکوینی و تشریعی آن است و اگر لازم است نیروهایش را در نقطۀ ثقلی در وجودش به نام خلوص جمع کند و در مفهوم قرآنی متوکل هم باشد، امروز می بینیم که باید «فقیر» هم باشد؛ یعنی در مفهوم ایدئولوژی اسلامی. البته کاربرد واژۀ ایدئولوژی برای اسلام، غلط مرسوم و مصطلحی است؛ زیرا وقتی می گوییم «ایدئولوژی اسلامی»، قائدتا برخی از ابعاد اسلام را حذف کرده ایم؛ ولی درعین حال، این غلط رایج و مصطلحی است که امروزه به کار می برند.

صفحات کتاب :
52
کنگره :
‏‫‭BP230/2‏‫‭/د9ف7 1395
دیویی :
‏‫‬‮‭297/4833
کتابشناسی ملی :
4129185
شابک :
978-964-531-968-5
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه فقر