امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 20,000
خرید چاپی
24,000
15%
ت 20,400
نظر شما چیست؟

کتاب برخیزید، مجموعه خاطرات شفاهی سید حمید شاهنگیان از آهنگسازان و مدیران تأثیرگذار حوزه موسیقی انقلاب اسلامی است.

معرفی کتاب برخیزید

شاهنگیان تنظیم و آهنگسازی بسیاری از سرودهای انقلابی نظیر برخیزید ای شهیدان راه خدا و یا خمینی ای امام را بر عهده داشته است. او پس از انقلاب تا سال۱۳۶۰ نیز در سمت ریاست شورای شعر و موسیقی صداوسیما فعالیت داشت. کتاب برخیزید به دنبال بیان این موضوع است که مساجد، مدارس دینی، روضه‌ها، هیئت‌ها، انجمن‌های اسلامی و جلسات قرآن در جهت تربیت مردم فعالیت کردند و به عنوان یک عامل اصلی در کنار هم آمدن بدنه انقلاب شناخته می‌شوند. بستر این هسته‌ها و مراکز انقلابی، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بوده، از اشعار و ترانه‌های اعتراضی و انقلابی گرفته تا پوسترها، کارت پستال‌ها، دیوار نوشته‌ها، نمایشنامه‌ها و تئاترها، مستندها، عکس‌ها و... همه و همه ابزاری بودند در دست هنرمندان و مردم تا به گسترش و عمق فکری و عینی انقلاب یاری رسانند.

مستند شور و سرور

مستند «شور و سرور»، روایتی از تاریخچه و فعالیت های یکی از گروه های سرود در اوایل انقلاب است. بعضی از اعضای این گروه از جمله "حمید شاهنگیان"، "حسین صبحدل" و "محمد گلریز"، حال و هوای دوران انقلاب و نحوه ساخته شدن برخی از سرودها را روایت می‌کنند. در این مستند، برخی از سرودهای خاطره انگیز این گروه در اوایل انقلاب، از جمله "17 شهریور" و "خمینی ای امام" را نشان می‌دهد. مستند شور و سرور

متن کتاب برخیزید

در سال‌های مبارزه و منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه موسیقی به ویژه سرود در انحصار نیروهای چپ بود که مفاهیم آن نیز با اندیشه‌های این گروه‌های سیاسی شکل می‌گرفت. اما در سال ۵۷ بود که موسیقی انقلابی تولید شد که رنگ توحیدی داشتند و این بچه مسلمان‌ها بودند که فضای کار را برای اجرای آثار به دست گرفتند و تا آنجایی که بنده تحقیق کردم حمید شاهنگیان یکی از شروع‌کننده‌های این جریان بود که نقش بسیار موثری در تولید آثار موسیقایی مرتبط با انقلاب اسلامی داشت و کارهایی را خلق کرد که برای همیشه ماندگار شد. او از جمله هنرمندانی است که وقتی در ایام منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی وارد ایران می‌شود با نیازهای فرهنگی آشنا و همراه با جریان انقلابی که از همان دوران آغاز شده بود تلاش می‌کند تا کارهای مناسبی در این عرصه تولید شود.

وی گفت: حمید شاهنگیان از جمله هنرمندانی بود که درتظاهرات روز ۱۷ شهریور تهران نیز حضور داشت و از همان زمان معتقد بود که نباید اجازه داد که این اتفاق بسیار مهم تاریخی از سوی رژیم پهلوی به فراموشی سپرده شود. اتفاقاً با همین انگیزه بود که سرود ۱۷ شهریور را تولید کرد که همه کارهای مربوط به تولید و ضبط آن را با روش یک نفره انجام داد که در آن زمان واقعاً جالب توجه بود.

 او از جمله هنرمندانی بود که در ساماندهی گروه‌های سرودی که حین ورود حضرت امام خمینی(ره) به فرودگاه مهرآباد و سخنرانی در بهشت زهرا برنامه اجرا کردند نقش بسیار موثری داشت و پس از آن نیز کارهایی را تولید کرد که هرکدام تاثیر زیادی در شکل گیری جریان سرود پیدا کردند. روی هم رفته باید گفت که حمید شاهنگیان از جمیع جهات حق بزرگی به گردن هنر انقلاب دارد که می‌توانیم با مطالعه آثار پژوهشی مرتبط با او و برخی دیگراز هنرمندان به بخش مهمی از نظریه موسیقی انقلاب برسیم.

خرید کتاب برخیزید

علاوه بر دانلود کتاب برخیزید نسخه الکترونیک، نسخه چاپی این کتاب را با تخفیف ویژه از فراکتاب خریداری کنید.

سال نشر :
1398
صفحات کتاب :
207
کنگره :
ML410‭‬ ‭/ش2‏‫‭ر5 1398
دیویی :
‫‭789/092
کتابشناسی ملی :
5539476
شابک :
978-622-95053-2-8

کتاب های مشابه برخیزید