کتاب فیلم، فیگور، فلسفه pdf

تأملاتی در زیبایی شناسی دینی سینما

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 20,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب فیلم، فیگور، فلسفه

کتاب فیلم، فیگور، فلسفه نوشته نعمت الله سعیدی نگاهی نو در حوزه سینماست. در این کتاب به مبانی نقد سینمای دینی پرداخته شده است.

کتاب فیلم، فیگور، فلسفه در واقع مبانی نقد فیلم از نگاه شرقی و اسلامی است. معمولاً اکثر آثار انتقادی که در سینما رایج است، به شدت تحت تأثیر فلسفه و فرهنگ غربی است. مثلا در سینمای شرقی، مفهومی تحت عنوان تحول شخصیت یا شخصیت خاکستری آن‌گونه که در سینمای غرب مطرح است، وجود ندارد. اما مواردی نظیر توبه، مؤمن، مؤمن گناه‌کار و غیره در سینمای شرق هست.

یکی از مهمترین ویژگی‌های کتاب فیلم، فیگور، فلسفه و به طور کلی آثار نعمت الله سعیدی، نثر صریح، بی‌تعارف و بدون ‌تکلف نویسنده است؛ نثری که باعث می‌شود تجربه خواندن کتاب برای مخاطب، تجربه‌ای دوست‌داشتنی شود.

درباره نویسنده کتاب فیلم، فیگور، فلسفه

نعمت‌الله سعیدی، نویسنده، پژوهشگر، شاعر و طنزپرداز، متولد ۱۳۴۵ در اسدآباد همدان است. او تاکنون نزدیک به صدها مقاله و یادداشت ادبی، هنری، طنز دینی، فلسفه، مبانی نظری هنر و معماری اسلامی در روزنامه‌های مختلف منتشر کرده است.

کتاب‌های «عفریته و افلاطون؛ یادداشت هایی درباره شعر» و «دین در دام درام» و کتاب «سکه تقدیر» (تحلیلی بر سریال روزی روزگاری بر اساس مبانی زیبایی شناسی دینی) از آثار این نویسنده‌اند.

نعمت الله سعیدی در «فیلم، فیگور، فلسفه» به شرح مبانی نقد فیلم از نظرگاه شرقی و اسلامی می‌پردازد. سعیدی که همیشه منتقد ادبیات غیربومی رایج در سینمای کشور بوده، در این کتاب نگاه ایجابی خود نسبت به ادبیات بومی نقد را  ترسیم کرده است.

سعیدی ابتدا به سراغ چیستی سینما در نگاه شرقی رفته است، سپس به جامعه‌شناسی سینمای ایران پرداخته و پس از آن وجوهی از نگاه شرقی و اسلامی در زیبایی‌شناسی سینما را ترسیم کرده است؛ از جمله تفاوت تعلیق و انتظار، نوع رویارویی ادبیات نقد شرقی با شخصیت خاکستری و نسبی‌گرایی و..... علاوه بر مباحث اصلی، کتاب پیوست‌هایی هم دارد که شامل نمونه‌هایی از نقدهای نعمت‌الله سعیدی است؛ در واقع این پیوست‌ها نقش مطالعه موردی را در کتاب دارند.

کتابشناسی ملی :
6099890
شابک :
978-622-668935-9
سال نشر :
1398
صفحات کتاب :
200
کنگره :
PN1993/5‭‬
دیویی :
791/430955

کتاب های مشابه فیلم، فیگور، فلسفه