امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 17,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب میان لشکر هجران

کتاب میان لشکر هجران نوشته سامان سپهوند خاطرات شفاهی آیت الله عباسعلی صادقی قهاره است. ایشان یکی از بزرگترین اساتید حوزه علمیه بودند که اتفاقات و سیره زندگیشان برای خواننده بسیار جذاب است.

آیت الله عباسعلی صادقی قهاره (متولد ۱۳۰۴ ش در اردستان اصفهان) از روحانیون نامدار و معروف حوزه علمیه کمالیه لرستان، با دعوت آیت الله کمالوند در سال ۱۳۳۸ به خرم آباد هجرت کرد و از میان افرادی که توسط آیت الله کمالوند به خرم آباد دعوت شدند، تنها ایشان، اقامت طولانی مدت و دائمی را در خرم آباد برگزید و منشأ خدمات ماندگاری در استان لرستان شد.

نسخه اولیه کتاب میان لشکر هجران را واحد تاریخ شفاهی لرستان پس از انجام ۳۳ ساعت مصاحبه آقایان ایمان سپهوند و رضا اقبالی و تدوین سامان سپهوند، به مناسبت کنگره نکوداشت این عالم بزرگ که در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ در خرم آباد برگزار شد، منتشرکرد و اکنون بعد از اعمال اصلاحات و اضافات و اسناد فراوان منتشر شده است.

عوامل متعددی سبب شد تا دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب خاطرات آیت الله صادقی قهاره را جمع آوری و تدوین کند، که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نخست، ارتباط نزدیک و صمیمی با مراجع تقلید و بزرگان حوزه علمیه قم از قبیل آیت الله بروجردی، امام خمینی(ره)، آیت الله شریعتمداری و آیت الله گلپایگانی.

دوم، پیوستگی ایشان با حوزه علمیه قم و دوستی با شخصیت‌های بزرگ سیاسی و علمی، چون شهید مصطفی خمینی، شهید مطهری، حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی، آیت الله فاضل لنکرانی و....

سوم، پشتیبانی ایشان از نهضت امام خمینی در تمام مراحل آن و پرداخت هزینه‌های سنگین بابت آن.

چهارم، بازداشت و زندانی شدن در کمیته ضدخرابکاری رژیم پهلوی، ۱۳۵۷ ش.

پنجم، ریاست دادگاه انقلاب و حاکم شرع بودن ایشان.

ششم، سال‌ها ریاست حوزه علمیه کمالیه را داشتن و تربیت طلاب.

هفتم، حضور در جبهه‌های جنگ و همراهی و حمایت معنوی رزمندگان.

هشتم، داشتن سفر‌های تبلیغی دور و نزدیک، به نقاط مختلف کشور و شهر‌ها و روستا‌های مختلف استان لرستان.

نهم، حضور اثرگذار و انجام فعالیت‌های ماندگار در استان لرستان.

گزیده کتاب میان لشکر هجران

در میان زندگی پر فراز و نشیب آیت الله صادقی قهاره لحظات خاص و مهم کم نبوده اند. هر کدام از آن وقایع و ماجراها می توانست برای انتخاب عنوان کتاب الهام بخش باشند؛ اما برای بنده به عنوان یک پژوهشگر تاریخ انقلاب اسامی «هجرت » و دل کندن از شرایط مطلوب و مناسبی که پس از سال ها درس و بحث در قم برایشان ایجاد شده بود، ارزش دیگری دارد. ایشان تمام مواهب و موقعیت حضور چندین ساله در حوزۀ علمیه قم را رها کرده اند و به منظور تربیت طلاب و روحانیون لرستان به حوزۀ کمالیه در خرم آباد هجرت کرده اند.

 رزمندگان اسلام هم این چنین مسلکی داشتند. آن ها هم تعلقات دامن گیر را به راحتی کنار زدند و به دنبال تکلیف و وظیفه رفتند. سال های دفاع مقدس آیت الله صادقی قهاره بسیار با رزمندگان حشر و نشر داشته اند و در هر فرصتی خود را به میان آن ها می رسانده اند. تصویر یکی از این حضور در جبهه ها را برای روی جلد انتخاب کردم و عنوان «میان لشکر هجران » را برای این کتاب مناسب دیدم.


صفحات کتاب :
368
کنگره :
BP55/3
دیویی :
297/998
کتابشناسی ملی :
6104367
شابک :
978-622-668933-5
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه میان لشکر هجران