امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 65,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مسئله سبک زندگی

کتاب مسئله سبک زندگی اثری از سید ابراهیم رئوف موسوی است که در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. این کتاب درباره مفهوم جدیدی صحبت می کند که به تازگی در میان مردم رواج پیدا کرده است و به طور کلی در فرهنگ ما جدید است: سبک زندگی.
سید ابراهیم رئوف موسوی در کتاب مسئله سبک زندگی، تلاش می کند تا تمرکز را بر توجه دادن به نوع طرح مسئله سبک زندگی و ابعاد مختلف آن بگذارد. ابعاد مختلفی که این مبحث دربر می گیرد، تشخیص مقولات و مسائل و ابعاد سبک زندگی است؛ به همین دلیل مولف موضوعاتی مثل خویشاوند و اطلاعات را در مقولات سبک زندگی قرار داده است تا به این ترتیب بتواند از منظری متفاوت به این موضوع نگاه کند.
در این کتاب ابتدا هر موضوع در ارتباط با موضوع دیگر بیان می شود و در ادامه کلیت این موضوع در ارتباط با ساختارهای اجتماعی، نظریات علمی و ماهیت تاریخی موضوعات و دلالات مربوط به آن بررسی می شود.
 مصرف، خویشاوند و تغذیه، پوشش، خانواده، اطلاعات و تفریح، روابط اجتماعی، کار، اداره زندگی، فرزند، سیاست، معماری و شهرسازی، مراکز خرید و بازی مجازی در این کتاب به عنوان موضوعاتی که با سبک زندگی مرتبط هستند، بررسی شده است.

گزیده کتاب مسئله سبک زندگی

خلأ الگوی دینی زندگی

روشن است که جوان ها به عنوان مسئله مندترین قشر اجتماعی از منظر هویت و خودآگاهی و پیشگامان تغییرات اجتماعی در هر کشور، جلوه ای از آینده نزدیک و دور جامعه کنونی هستند. در دنیای امروز فردگرایی جایگاه مهم تری را برای جوانان ایجاد کرده است. آن ها برای خود تصمیم می گیرند، آزادی عمل و استقلال بیشتری دارند و ترجیح می دهند آزمایش و خطا را بیشتر تجربه کنند. دوره کنونی دوره ای است که وابستگی و مطیع بودن به نقش مرجع والدین و بزرگ ترها برای جوان ها کمتر قابل انتظار است و به نظر می رسد تمایل جوان ها به سمت اراده گرایی و انتخاب عمل بیشتر سوق پیدا کرده است. بچه هایی که در فضای آزادتر رشد یافته اند به نوجوانان آزادی جو تبدیل شده اند. این فضا باعث می شود که نوجوانان و جوانان، موسیقی، لباس، مد، ورزش و قهرمانان و به طورکلی سبک زندگی خاص و دلخواه خودشان را خلق کنند. در این میان معیار اصلی مؤثر در سبک زندگی جوانان، تنوع و تکثر رسانه هایی است که ارزش های جوانان از آن ها متأثر می شود. فضای مجازی و فرهنگ رسانه ای به عنوان گروه های مرجع ارزش های جوانان، آگاهانه و ناآگاهانه سبک زندگی غربی را ترویج می کنند. و نتیجه آن است که سبک زندگی غربی بدون اغراق و تعارف، امروز توانسته است در زوایای مختلفی از زندگی مردم ایران اسلامی، گوشه هایی را برای نفوذ خود دست و پا کند.

این سبک زندگی از راه فیلم، سایت های اینترنتی، بازی های رایانه ای، تبلیغات تلویزیونی و ماهواره ای، فروشگاه ها و بیلبوردهای تبلیغاتی به فکر و ذهن مخاطبان جامعه ما القا می شود. اما الگوها و مدل های اسلامی سبک زندگی که می تواند نقش راهنما و مدل را برای آن ها ایفا کند، به علت تبلیغات منفی و در دسترس نبودن این مدل به گونه ای که متناسب با مقتضایات و ادبیات امروزی باشد، نقش و تأثیر کمتری در زندگی جوانان امروزی ما دارد. و حال آنکه دین در شکل دهی به سبک زندگی نقش بسزایی دارد. در میان ادیان مختلف، «دین اسلام» به دلیل تأثیرگذاری بر سبک زندگی پیروان خود، مقامی برجسته و ممتاز دارد زیرا تنها به ارائه اصول و ارزش های کلی، بسنده نکرده و سنن و قوانین عملی بسیاری برای حوزه های مختلف زندگی بشر ارائه داده است؛


بنابراین، سبک زندگی روشنی که اسلام ارائه می دهد، طرح مهندسی ویژه ای را برای کاربرد در زندگی فردی و اجتماعی فراهم می کند. سبک زندگی، بی شک حوزه ای میان رشته ای و چندرشته ای است که در یک دهه گذشته وارد جامعه دانشگاهی ما شده و کمتر مورد بومی سازی قرار گرفته است، شاید به همین خاطر است که برخی دلسوزان، وقتی با طرح چنین مفهومی مواجه می شوند، همان فاهمه کلی و کلان خود نسبت به مسائل فرهنگی کشور را، به جای تعریف، قرار می دهند که به ابهام بیشتر همان مفاهیم قبلی، منجر می شود. پس بپذیریم که در مقام نظر، مسئله سبک زندگی، حتی با مسئله اخلاق حرفه ای، یا آسیب های اجتماعی یا ساماندهی دستگاه های فرهنگی و یا حتی مهندسی فرهنگی، تفاوت دارد و امری متمایز است.

پیش از هر چیز باید گفت که جامعه ما متأثر از سه مفهوم و نیاز معرفتی هم پیوند و به هم مرتبط یعنی: قصه (معنا) زندگی، سبک زندگی و نهایتاً و در سطح، مهارت های زندگی می باشد. نسبت این سه مفهوم رابطه کل به جزء است که عینیات زندگی روزمره انسان معاصر را پیشنهاد می کند. سبک زندگی در کارنامه زیسته غرب، بر محور انتخاب ناظر بر مصرف می گردد، حال آنکه در نگاه دینی، غایت حیات طیبه و معنابخش زندگی انسان، عبودیت و فراروی از مادیت است پس طبعاً نمی توان سبک زندگی را مفهومی خنثی و بی طرف دانست و به سادگی بدان وصف دینی داد.


صفحات کتاب :
988
کنگره :
‏‫‬‭HQ2044‭‬
دیویی :
‏‫‬‭306/0955
کتابشناسی ملی :
6214652
شابک :
‫‬‭978-600-033453-6
سال نشر :
‏‫1399

کتاب های مشابه مسئله سبک زندگی