نظر شما چیست؟

معرفی کتاب باران و کویر

کتاب باران و کویر با نگاه و روایتی نو به زندگی و دوران امام محمد باقر(ع) می‌پردازد. کتاب باران و کویر را کمال السید نویسنده عرب‌ زبانی به نگارش درآورده است که اخیرا ملیت ایرانی را پذیرفته است. عناوین مطالب این کتاب عبارتند از: «آخرین پرتوهای خورشید»، «فروریختن سد»، «حوادث»، «حقوق بشر»، «کوچه آرامش»، «چهره‌های اسلام»، «موضع زبیری‌ها»، «مرجئه»، «غروب ارزش‌ها»، «گفت و گو در نیمروزی آتشین»، «وصیت‌های جاودانه»، «نجیب امویان»، «نامه»، «آغاز سده جدید»، «لوچ چشم»، «رودررویی»، «تیرهای علی»، «زید»، «بهای ارجمندی»، «بهای آزادی» و «آسیاب روزگار».

در پشت جلد کتاب باران و کویر آمده است: «خاطرات تب‌ زده‌ی روز عاشورا، برافتادن و برآمدن دولت مردان، ضرب سکه‌ی سرافرازی، شعله‌ های شورش و انقلاب در جای جای سرزمین‌ های اسلامی، خنکای سخنان زلال آذین نیایشگران و شکافنده‌ی دانش‌ها، تولد سبز و مرگ سرخ زید، اسلام‌گستری یا کشورگشایی حاکمان، کوچ مردی که انبان نان و محبت را بر دوش عاطفه می‌کشید، سلطه‌ی چهار فصل زمستانی امویان، چشمه‌های شعر شاعران شیعی، پی‌ریزی شالوده‌ی اندیشه‌ی شیعیان در روزگاری که طوفان گوناگون فکری می‌وزید، غروب ارزش‌ها و ...».

نویسنده در کتاب باران و کویر، فراز و فرود تاریخ را دور دوران امام محمد باقر (ع) با نثری شاعرانه بازگو می‌کند. همانطور که مترجم معتقد است، آثار کمال السید تلفیقی از رمان، شعر و سینما است و حالتی داستان‌گونه دارند که موجب همراهی هر چه بیشتر مخاطب با مطالب این آثار شده است. 

 کتاب باران و کویر به صورت کامل و گسترده، کمترین جریان و رویداد مهم در دوران آن امام بزرگوار را  از قلم نیانداخته است و نویسنده کتابی جامع در این زمینه به رشته تحریر درآورده است. کتاب باران و کویر روایتی نو از زندگی و زمان امام محمد باقر علیه السلام» اثری جامع در حوزه شناخت امام محمد باقر (ع) است که زاویه دید مخاطب را در این زمینه گسترش خواهد داد.

 

گزیده کتاب باران و کویر

در سوره «محمد » پروردگار فرمود: جز این امید دارید که چون (از کتاب خداوند) رو بگردانید، در زمین تباهی انگیزید و پیوندتان را با خویشاوندان بگسلید. آنان کسانی هستند که خداوند آنان را لعنت کرده است و ناشنوایشان ساخته و چشم هاشان را نابینا کرده است.  

و در سوره «رعد» آفریدگار گفت: و لعنت و بَد فرجامی آنان راست که پیمان خداوند را پس از بستن آن، می شکنند و آنچه را خداوند، فرمان به پیوند آن داده است، می گسلند، و در زمین، تبهکاری می ورزند.  و در سوره «احزاب » فرمود: خداوند آنان را که خداوند و فرستاده او را می آزارند؛ در این جهان و جهان بازپسین، لعنت می کند و برای آن ها عذابی خوارساز آماده کرده است.

کنگره :
BP44‭‮‬‏‫‬‮‭/س9ب2 1392‭‮‬
دیویی :
297/9552‭‬‭‮‬
کتابشناسی ملی :
3125918‬
شابک :
978-964-531-470-3‬
سال نشر :
1392
صفحات کتاب :
66

کتاب های مشابه باران و کویر