امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 20,000
خرید چاپی
155,000
10%
ت 139,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب ملکه بامیان

کتاب ملکه بامیان که براساس داستانی واقعی نوشته شده است، روایتگر داستان یک دختر به نام ملیکه است که توسط معصومه حلیمی به رشته تحریر درآمده است. ملیکه که از دوران خردسالی، در جنگ و خشونت، زندگی سختی را تجربه کرده است، در منطقه ای به نام بامیان زندگی می کند.
بامیان، که یکی از شهرهای نزدیک کابل در افغانستان است، دارای مجموعه ای از مجسمه‌های زیبا و بزرگ بوداست که بارها مورد حمله طالبان واقع شده و به آثار تاریخی و زندگی مردمش تعرض شده.

کتاب ملکه بامیان ملیکه که از هزاره‌های افغانستان است و در روستایی در نزدیکی بامیان سکونت دارد. این کتاب بر اساس خاطرات او از یکی از حمله های طالبان به آنجاست. حمله ای که در آن، طالبان تمام مردان شیعه را با خود می‌برند و هیچ رحمی هم بر زنان و فرزندان ندارند. دوران روایت شده در این کتاب، مربوط به زندگی ملیکه از هشت سالگی یعنی اواخر دهه 1370 تا 20 سال پس از آن و جنگ در سوریه است.

ملکه بامیان داستانی با درونمایه‌ خانوادگی و عاشقانه است و اثرات جنگ بر زندگی کودکان و زنان را بررسی می‌کند. معصومه حلیمی در این کتاب، در تلاش بوده تا با پل زدن میان لهجه فارسی ایرانی و لهجه فارسی افغانستانی بر جذابیت کتابش بیفزاید.

 

بخشی از متن کتاب ملکه بامیان 

«الاغ مثل اینکه حرف مرا شنید. درحین عبوراز راه باریک ، پایش لیز خورد. پرت شد توی آن رودخانۀ پرآب. آیه ام نهیب زد: “یا امام ضامن! خودت ضامن دخترم شو.”

رودخانه خدیجه را در یک چشم بر هم زدن بلعید . الاغ تا گردن، زیر آب فرو رفته بود و در آب دست و پا می زد. علی خودش را انداخت توی آب. آیه مرتب دست هایش را به هم می مالید و دعا می خواند. در آخر آیه طاقت نیاورد و با وجود خواهش های علی خودش را به آب زد.

موهایم از ترس سیخ شده بود و از زیر کلاهم در آمده بود. خدا خدا می کردم خدیجه زنده باشد. درست بود او گاهی خیلی اذیتم می کرد، اما مگر می شد دوستش نداشته باشم! اونه فقط  هم بازی ام بلکه خواهرم بود.

کفش های خدیجه روی آب پرسه می زد…»

 

خرید کتاب ملکه بامیان (چاپی)

خرید کتاب ملکه بامیان (نسخه چاپی) در فروشگاه اینترنتی فراکتاب امکان خرید کتاب چاپی ملکه بامیان فراهم شده است و شما می توانید این اثر را در قالب یک کتاب چاپی تهیه کنید.

سال نشر :
1399
صفحات کتاب :
282
کنگره :
PIR8341
دیویی :
8فا3/62
کتابشناسی ملی :
7318696
شابک :
978-622-683742-2

کتاب های مشابه ملکه بامیان