نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تیموریان

کتاب تیموریان، تلاشی است در راستای تشریح و تبیین تاریخ تیموریان و ذکر اقدامات شاهان این سلسله. از جمله موضوع‌های مورد توجه در کتاب، می‌توان به این عناوین اشاره کرد: اوضاع سیاسی و اجتماعی ماوراءالنهر پیش از ظهور تیمور و دولت چغتایی؛ ستیزه‌های جانشینی پس از مرگ تیمور؛ دوران سلطنت شاهرخ؛ سلطنت الغ بیگ و نگاه اجمالی به اوضاع عمرانی، اقتصادی و فرهنگی دوره تیموریان.

گزیده کتاب تیموریان

با اینکه تیمور خود ظاهراً مسلمان متعصبی بود و در محیط اسلامی تربیت یافته بود، اما در احیاء رسوم و آداب سابق ترک ـ مغول کوشید و در اجرای یاسا اهمال نورزید. بنابه گفتۀ ابن عربشاه از مورخان مخالف زمان تیمور، او یاسا را بر شریعت ترجیح می داد. از این رو برخی از علمای اسلامی مانند شیخ حافظ الدین بزازی و مولانا محمد بخاری به کفر تیمور فتوای دادند. 

مورخان عصر تیموری، جانشین او شاهرخ را فردی پایبند به شریعت و پادشاه مسلمان متعصب شناخته‌اند. در حقیقت با تفوق شریعت بر یاسا در زمان او، هر چند این حکمران تیموری یارغو را از میان برداشت اما یاسا را به طور کامل کنار نگذاشت. ابن عربشاه علاوه بر صحبت از تقوی و دینداری شاهرخ، از شک و شبهه در صمیمی بودن او نسبت به دین اسلام اجتناب نمی ورزد. حتی او در سال 844 ﻫ.ق/1440م. نواده اش مسعود میرزا را به دلیل اقداماتی که بر خلاف توره (یاسا) انجام داد، بازداشت کرد؛ بیگلر بیگی فیروز شاه که در جلسه ای برخلاف توره رفتار کرد، مورد سرزنش قرار گرفت. الغ بیگ برخلاف پدرش، در باب اجرای قوانین، مانند جد خود تیمور عمل می کرد و یاسا را به کار می-برد. او دوغلات خداداد حسینی از امرای مغول را که به خوبی با یاسا آشنا بود، برای فراگیری قواعد یاسا نزد خویش فرا خواند.

صفحات کتاب :
343
کنگره :
DSR952‏‫‭‭‭‭‏‫‬‭‬‭/آ7ت9 1390
دیویی :
955/062
کتابشناسی ملی :
2‎4‎4‎3‎6‎6‎2
شابک :
978-964-426-523-5‬‬
سال نشر :
1390

کتاب های مشابه تیموریان