امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 4,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مذهب در بوته تاریخ

کتاب مذهب در بوته تاریخ متن سخنرانی شهید دیالمه درباره مذهب می باشد. شهید دیالمه ادعای عارف پیشگی نداشت، اما از معرفت بهره مند بود. فیلسوف مسلک نبود، ولی در خردورزی کم نظیر بود. دنیا گریز نبود، اما دنیایش با دنیای جوانان هم سن و سالش متفاوت بود. مرزبندی اش با گروه ها و تشکّل هایی که با اسلام زاویه داشتند، روشن بود و در عین حال، بیش از خود آنان، بر افکار انحرافی و اندیشه های باطلشان تسلط داشت. پشتوانهٔ صلابتش در روز، اشک های عاجزانهٔ شب هایش بود. او همه کس بود و هیچ نبود؛ زیرا با وجود کسب دانشی عمیق در فهم دین، ادعایی نداشت. 

وی راه میانبُری را که خود در جوانی برای فهم دقیق دین پیموده بود، سخاوتمندانه به دیگران نیز نشان داد. او رسول اندیشه ای بود که آن را با همهٔ وجود باور داشت؛ مُروّج مکتبی بود که خود تربیت یافتهٔ آن بود و راهبر راهی که پیش از دیگران رهرو آن بود. بصیرت دینی، بی اعتنایی به دنیا، حرص ورزیدن برای هدایت دیگران، تواضع و مهربانی، دانش وافر، سعهٔ صدر، شجاعت و مَنشی توأم با وقار، تنها بخشی از کاریزمای شخصیت پرنفوذ او بود؛ چنانکه حتی آنان که طالب راه او نبودند، خودش را می خواستند!

آغاز درخشش شهاب وجودش، در سال های اوج گیری اختناق و استبداد رژیم منحوس پهلوی در این آب و خاک بود و اوج نورافشانی اش در بحبوحهٔ شبیخون بر اندیشهٔ نسلی بود که اگر جهت نمی یافت، به تاراج افکار شیطانی و التقاطی می رفت. اکنون با گذشت بیش از سه دهه از زمان طرح این مباحث، همچنان جامعهٔ اسلامی تشنهٔ کلام زلال شهید در ترسیم خط اصیل اسلامی - شیعی و مبانی انقلاب اسلامی است؛ امری که ضرورت چاپ و نشر آن اندیشه ها را بیش از پیش آشکار کرده است. بر این اساس در دورهٔ دوم انتشار سلسله سخنرانی های شهید، عناوینِ طراح هدایتی، انسان در قالب زمان، ازخودبیگانگی جامعه، مذهب در بوتهٔ تاریخ، ربوبیت، معرکهٔ اصلی انبیا (ع)، مرجعیت و روحانیت، ولایت فقیه، اسلام و مبارزات ضد امپریالیستی، و اسلام، قدرت بزرگ فردا تقدیم نسل جوان شده است.

گزیده کتاب مذهب در بوته تاریخ

هر سیستم طبیعی، زمانی برای ما با ارزش است که دو خصوصیت داشته باشد. اگر امروزه به پدیده های طبیعی برخورد می‌کنیم و برای اختراعات جدید از آن ها الگو می‌گیریم، به دلیل آن است که آن خصوصیاتی که خواهیم گفت، در پدیده های طبیعی وجود دارد. این خصوصیت‌ها و عوامل عبارتند از: «عوامل بازدارنده و  عوامل محرک». اگر شما به سیستم های ساخت بشر، یعنی عوامل محرک ماشین های معمولی نگاه کنید، این دو عامل در آنها وجود دارند و ما به دنبال آن هستیم که بتوانیم این عوامل را متعادل و همسنگ کنیم.

 بی تردید شما اتومبیلی را که با سرعت پنج کیلومتر در ساعت حرکت می کند و هر زمان خواستید می توانید متوقفش کنید، بر اتومبیلی که دویست کیلومتر در ساعت سرعت دارد، ولی ترمز ندارد، ترجیح می دهید. شما بدون اینکه اطلاعات یا علم اتومکانیک هم داشته باشید، این سیستم را یک سیستم ایده آل و صحیح نمیدانید. مسلما اگر شما بخواهید بین این دو سیستم یکی را انتخاب کنید، اتومبیل اول را که میزان این دو قدرت در آن هم سطح تر و متعادل تر است انتخاب می کنید. عکس آن هم همین طور است.

صفحات کتاب :
67
کنگره :
‭BP230/2‬
دیویی :
‭297/4833‬
کتابشناسی ملی :
5736739
شابک :
978-600-441-242-1
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه مذهب در بوته تاریخ