امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 2,650
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب امام خمینی و بیداری اسلامی

در کتاب امام خمینی و بیداری اسلامی کاوش در ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های سیاسی حضرت امام خمینی (ره) برای همه به‌ویژه نسل جوان و دانشجو، ضرورتی انکارناپذیر است. بایستگی این امر از آن ‌رو است که شخصیت امام (ره) برخوردار از جامعیتی شگفت‌انگیز می‌باشد که ناشی از ابعاد علوم اسلامی و گستره معارف اسلامی است.

 امام خمینی در قرن بیستم که گفتمان غالبْ اندیشه مدرنیته بود و اندیشه دینی در آن جایگاهی نداشت با تکیه بر اسلام ناب کوشید تا با تصرف در جوهره مدرنیته آن را به نفع دین و ارزش‌های اسلامی مصادره و تأویل نماید. براساس همین کامیابی در جمع میان مدرنیته و ارزش‌های اسلامی بود که وی پس از بازسازی شخصیتی و سیر در انفس بنا بر راهبردهای حکمت متعالیه به سیر در آفاق روی آورد و از دهه چهل کوشید جامعه را نیز بسان شخصیت خود بر تراز اندیشه ناب اسلامی تغییر دهد.

کتاب امام خمینی و بیداری اسلامی تحقیقی در اندیشه و سیره سیاسی امام خمینی(ره) است. در بخش آغازین کتاب، زندگی‎نامه امام خمینی مطرح شده و اوضاع سیاسی، اجتماعی دوران پیش از انقلاب مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده در ادامه کتاب، ضمن بررسی اندیشه امام خمینی درباره رابطه دین و سیاست، مشروعیت حکومت اسلامی، ولایت فقیه و... به تحلیل انقلاب اسلامی، علل، عوامل و روند تاریخی آن پرداخته است. جایگاه اندیشه امام خمینی در نهضت بیداری اسلامی در کشورهای مسلمان و نظرات ایشان درباره اسلام‎گرایی، مطالب بخش پایانی کتاب را تشکیل می‎دهد.

گزیده کتاب امام خمینی و بیداری اسلامی

قرن بیستم از نیمه گذشته بود. بشریت اگرچه بر بلندای تمدن و رفاه مادی ، به افتخارات به دست آمده می اندیشید، همواره در جان خویشتن خلأیی سنگین و شکننده را احساس می کرد.

انسان عصر فناوری و اطلاعات خود را وارث خطای بزرگی می دانست که پیشینیان او در سده های گذشته، یعنی پس از رنسانس، بدان مبتلا شدند. آنان خسته از علم گریزی و بیداد کلیسای آن زمان، به خطایی بس بزرگ گرفتار آمدند و با شعار عقل گرایی و تجربه گرایی...

دیویی :
‏‫‭297/48‬‬
کتابشناسی ملی :
3097329
شابک :
978-964-531-460-4‬‬
سال نشر :
1392
صفحات کتاب :
296
کنگره :
‏‫‭BP229‏‭/ح54‮الف‬8 1392‬

کتاب های مشابه امام خمینی و بیداری اسلامی