نظر شما چیست؟

معرفی کتاب برادری داشتم که...

در کتاب برادری داشتم که، ششمین دفتر از مجموعه “از چشم انداز امام علی (ع)” می باشد، سعی شده که سخن حضرت در معرفی برادر ایمانی اش، به وسیله سخنان دیگر ایشان و نیز آیات قرآن و احادیث معصومین (ع) توضیح داده شود.

 امیرالمؤمنین (ع) در فرازی از سخنان خود با معرفی یکی از دوستان شایسته خویش، ویژگی های برجسته وی را بیان کرده اند. هرچند، در مورد هویت این دوست صمیمی اختلاف نظر وجود دارد؛ ولی ایشان در توصیف این انسان نمونه، سعی در ارائه الگوی یک انسان کامل داشته اند. از این رو پیروان خود را دعوت می کنند تا همانند این برادر ایمانی، به تربیت خویشتن بپردازند. امام علی (ع) که خود بر اوج قله کمال است، صفات والای دوست صدیق خود را چنین برمی شمرد: کوچک دیدن دنیا، رهایی از سلطنت شکم، قهرمان سکوت،دارای شجاعتی به سان شیر بیشه در میدان مبارزه، رازدار متین، دارای احساس مسئولیت در اجرای حدود الهی، معاشر با انصاف، تحمل پذیر در دردها و ناملایمات و مخالف هوی و هوس.

گزیده کتاب برادری داشتم که...

امیرالمؤمنین (ع) در اولین فراز از توصیف برادر ایمانی خود، دلیل عظمت یافتن و بزرگ جلوه کردن وی را در نظر خود بیان میکند، و در حقیقت یکی از مهم ترین قله های کمال و بزرگی انسان را نشان می دهد، و ملاک ارزش گذاری افراد و تعظیم و تحقیر آن ها را در نحوه نگرش آنان به دنیا معرفی می کند. از دیدگاه حضرت علی آن هایی بزرگ هستند که دنیا را کوچک می بینند و شان خود را بالاتر از آن می دانند که گوهر گرانبهای خود را مصروف آن محیط کوچک و حقیر نمایند.

صفحات کتاب :
103
کنگره :
BP38/09‭‬ ‭/م8‏‫‬‭‬‭‭م‌3 1387
دیویی :
297/9515‬
کتابشناسی ملی :
م‌84-15984
شابک :
964-8711-53-4
سال نشر :
1387

کتاب های مشابه برادری داشتم که...