امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 41,400

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب سیره اخلاقی و سبک زندگی حضرت زهرا (س)

کتاب سیره اخلاقی و سبک زندگی حضرت زهرا (س) نوشته محمدرضا جباری است که توسط انتشارات دفتر نشر معارف منتشر شده است. در سخن آغازین این کتاب به بحث «سبک زندگی اسلامی»به عنوان یکی از دغدغه های مهم مورد توجه اصحاب فکر و فرهنگ و مطالبه‌ی جدی مقام معظم رهبری پرداخته شده است. نگارنده در فصل اول کتاب به عنوان معناشناسی به موضوعاتی همچون اخلاق، اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی و اخلاق خانوادگی و اجتماعی و در نهایت سبک زندگی پرداخته است. 

فصل دوم کتاب سیره اخلاقی و سبک زندگی حضرت زهرا (س) به بحث اخلاق فردی در دو موضوع خصلت های مرتبط با نیازهای جسمانی که عبارت اند از تغذیه، پوشاک، بهداشت، آراستگی و زینت، خواب و استراحت، کار و معیشت، و خصلت های مرتبط با شخصیت های معنوی در محورهای معرفت و بصیرت، نگاه توحیدی، توکل، تقید به شریعت و اوامر خدا و رسول (ص)، اهتمام به عبادات سخت و طاقت فرسا، صبر و استقامت، سکوت و صداقت و حجب و حیا را مورد بررسی قرار داده است.

فصل سوم این کتاب شامل موضوع تبین اخلاق خانوادگی حضرت زهرا (س) در چهار محور شیوه رفتار با والدین، رفتار با همسر، فرزندان، خویشاوندان و ... می باشد. فصل چهارم نیز با موضوع «اخلاق اجتماعی» موضوعاتی چون حضور موثر در عرصه های اجتماعی، رعایت آداب دینی در روابط اجتماعی، دگرگونی و پرهیز از خودمحوری، خدامحوری در دوستی ها و دشمنی ها، عدالت گرایی و ظلم ستیزی و خدمات علمی و فرهنگی حضرت صدیقه طاهره (س) را در بر می گیرد.

گزیده کتاب سیره اخلاقی و سبک زندگی حضرت زهرا (س)

خصلت مثال زدنی حجب و حیای فاطمه زهرا (س)، دیگر ویژگی اخلاقی اوست که در طول زندگانی وی نمودهای بسیار داشت و برای زنان هر عصری درس آموز و الگو بوده است.او بهترین زنان را کسی می داند که کمترین ارتباط را با مردان غیر محرم داشته باشند. هنگامی که رسول خدا (ص) از اصحابش پرسید: زن در چه حالی به خدا نزدیکتر است، اصحاب از پاسخ در ماندند. امیر مؤمنان (ع) این پرسش را از فاطمه (س) پرسید و او در پاسخ فرمود:نزد رسول خدا (ص) برو  و بگو نزدیکترین حالت زن به خدا وقتی است که مردان را نبیند و مردان نیز او را نبینند. رسول خدا که فهمید این سخن از فاطمه (س) است فرمود:«فاطمه پاره تن من است».

دیویی :
‏‫‭297/973
کتابشناسی ملی :
3338992
شابک :
‫‫‭978-964-531-569-4
سال نشر :
‏‫1392
صفحات کتاب :
184
کنگره :
‏‫‭BP27/2‏‫‭/ج25س9 1392

کتاب های مشابه سیره اخلاقی و سبک زندگی حضرت زهرا (س)