امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 120,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب شیر فروش

کتاب شیر فروش نوشته آنا برنز و به ترجمه مهران داور است که توسط انتشارات افراز منتشر شده است. شیرفروش داستان زندگی در میان آشوبی است که اعضای یک جامعه ساخته و به آن دامن می زنند. دختر جوانی با بیان شیرین، معترضه، کنایی، و طنزش راوی داستان است و از شیوه ی آشنایی ناخواسته با مردی غیراخلاقی سخن می گوید که بیست وسه سال از او بزرگ تر است.

جامعه ای که این دختر هجده ساله در آن زندگی می کند، به سانِ بسیاری از جوامع دنیا، بسترِ شایعه پراکنی های مردم عادی و قضاوت هایشان درباره ی یکدیگر است؛ جامعه ای که از نظر سیاسی نیز ناامن و درگیر بحران های سیاسی-اجتماعی است. در هر سطر و جمله ی این رمان به مخاطب یادآوری می شود که چگونه در برخی جوامع مانند جامعه ی اطراف او زندگی به سختی پیش می رود. انگار هیچ چیز در جای درست خود قرار نگرفته است، مردم یکدیگر را دائم قضاوت و محکوم می کنند، درحالی که چیز زیادی از کُنه ی ماجرا هم نمی دانند. 

حتا ردوبدل شدن یک سخن کوتاه بین دو نفر در خیابان یا پارک قضاوت مردم را برمی انگیزد و احساس آسایش و آرامش فرد را درجا سرکوب می کند. انگار این دختر راوی که نماینده ی تمام دختران و زنان جوامع است خیلی آهسته و معصومانه دارد به مخاطب می گوید: ((لطفا فقط یک لحظه مرا نگاه نکنید! )) میل به حفظ حریم شخصی و توانایی دفاع از حیثیت خود، درحالی که ایرلند با تلاطم سیاسی و اختلاف میان کاتولیک ها و پروتستان ها دست پنجه نرم می کند، داستان را از مواجهه با جهان بینی زیبای یک دختر جوان فراتر می برد. زیرا ذهن این دختر جوان بسیار حساس و پویاست و به دنبال یافتن پرسش هایی است که برای بسیاری از انسان ها در جوامع مختلف پیش آمده است. 

او موشکافانه به جهان اطرافش نگاه و تک تکِ شخصیت های داستان را نقد می کند. آنا برنز که برای نوشتن این کتاب برنده ی جوایز مختلفی منجمله "من بوکر"، "حلقه ی منتقدان آمریکا"، و "جایزه ی جورج اورول" شده است، به خوبی در طول رمان، رابطه ی یک دختر جوان و مردی غیراخلاقی که مدام او را تهدید می کند، به طور غیرمستقیم شرایط اجتماعی سیاسی ایرلند شمالی را به تصویر کشیده است. جالب آن که هیچ کدام از شخصیت های کتاب نام ندارند و به واسطه ی موقعیت اجتماعی یا خانوادگی خود تشخیص داده می شوند.

صفحات کتاب :
346
کنگره :
‫‭PZ4‏
دیویی :
‏‫‭823/914‬‬
کتابشناسی ملی :
5777825
شابک :
‫‬‭‫‭978-600-326-446-5
سال نشر :
‏‫1399

کتاب های مشابه شیر فروش