کتاب عقل متفاوت زنان pdf

آثار برگزیده همایش ملی تفسیر قرآن و نهج البلاغه در دانشگاه ها

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 750

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب عقل متفاوت زنان

کتاب عقل متفاوت زنان، به شرح و تفسیر خطبه امام علی (ع) درباره تفاوت قدرت عقلی زنان و مردان می پردازد. بر پایه این تحقیق، گفتار امیرالمومنین (ع) در این خطبه، در پی اثبات ضعف ذاتی عقل زنان نبوده و به تفاوت قدرت عقل آن ها پرداخته است. به اعتقاد نویسنده، در آفرینش الهی، هیچ موجودی ناقص نبوده و خداوند برای آفرینش موجود کامل ناتوان نیست. نقص زمانی رخ می دهد که موجودی بخواهد در عرصه ای نقش آفرینی کند که برای آن آفریده نشده است. به زعم وی، نقش جنسیت در سیر معنوی و تقرب به خداوند قابل قبول نبوده و هر یک از زن و مرد برای آن وظیفه ای که خداوند از آن دو انتظار داشته، ابزار تقرب و تعقل را دارا هستند و هیچ یک برتر از دیگری نیست.

گزیده کتاب عقل متفاوت زنان

امیرمؤمنان علی (ع) فرموده است: «من عقل عفّ : آن که عقل را به کار گرفت عفت ورزید.» اگر به زن عقل مورد نیازش داده نشده باشد چگونه از او انتظار می رود که عفت بورزد؟ و مگر نه این است که بر پایه روایات پذیرفته و معتبر، حیا و عفت زنان نُه برابر مردان است! کسی که خوب و بد خود را تشخیص نمی دهد چطور می تواند صلاح و فساد کودک خود را تشخیص دهد! و چطور میتوان اداره امور خانه را به او سپرد! خانه ای که گاه مدیریت داخلی آن از اداره یک شهر دشوارتر است.

اگر بهره عقل ذاتی زنان کم باشد  به این معنا که برای انجام همان مسئولیت های زنانه شان به آنها عقل کمی ارزانی شده است  چگونه خداوند در قرآن برای هر فرد مؤمن و کافر از وجود دو زن مثال می زند: برای کافران، زن نوح و لوط را، که هر چند همسر دو مرد آسمانی بودند، خود به دوزخ رفتند. و برای ایمان آورندگان، زن فرعون و مریم مقدس را.


کتابشناسی ملی :
3157396
شابک :
978-964-531-492-5
سال نشر :
1392
صفحات کتاب :
52
کنگره :
BP38/09‭‬ ‭/ز9‏‫‭غ8 1392
دیویی :
297/9515

کتاب های مشابه عقل متفاوت زنان