امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 35,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب ولایت فقیه در کلام سیاسی شیعه

از ویژگی های مهم کتاب ولایت فقیه در کلام سیاسی شیعه، تمرکز پژوهش بر استدلال‏ های عقلی متکلمان شیعی است و نویسنده در پژوهش حاضر سعی کرده است در درجه نخست به منابع و آثار متکلمانی که طبق شرح مطرح شده در دامنه پژوهش برگزیده شده‏ اند، استناد شود. در درجه دوم به آثار دیگر متکلمان معروف شیعی استناد شده است و در نهایت به منابع درجه دومی که به کلام اسلامی یا متکلمان شیعی پرداخته‏ اند، استناد شده است.

گزیده کتاب ولایت فقیه در کلام سیاسی شیعه

مساله رابطه دین و سیاست، بدون تردید، یکی از دغدغه‏ های ذهنی فرد دیندار و یکی از مسایل مهم و مورد توجه اندیشمندان سیاسی است. چگونگی این ارتباط از جنبه ‏های مختلفی می‏ تواند مورد توجه واقع شود. یکی از این ابعاد، تبیین کلامی نسبت دین و سیاست می‏ باشد. نظریه ولایت مطلقه فقیه، با ریشه داشتن در تعالیم معصومین علیهم السلام و پیشینه فقهی در تفکر عالمانی چون نراقی، صاحب جواهر و... بدون تردید پیشنهاد جدیدی برای تطبیق و تجویز برای شرایط جدید ایران اسلامی بوده است.

 چنین نظریه‏ ای، همچون دیگر نظریات سیاسی، مبتنی بر مبانی کلامی خاصی است که پژوهش حاضر سعی نموده است چگونگی پیوند و ابتنای نظریه ولایت مطلقه فقیه و به ویژه آراء و نظرات امام خمینی رحمه الله علیه به عنوان یکی از مهمترین نمایندگان این نظریه را بر مبانی کلام سیاسی کلاسیک شیعی و آراء و آثار متکلمان معروف شیعی تبیین نماید. کتاب در شش فصل تنظیم و نگاشته شده است:

چیستی کلام سیاسی و جایگاه آن در اندیشه سیاسی اسلام

مبانی معرفت ‏شناختی و هستی‏ شناختی کلام سیاسی شیعه

مبانی انسان‏ شناختی کلام سیاسی شیعه

مساله امامت و رهبری

عصر غیبت و ساختار سیاسی جامعه شیعی 

ادله کلامی ولایت مطلقه فقیه

صفحات کتاب :
247
کنگره :
BP223/8‏‫‭/ب8733و8 1392
دیویی :
297/45
کتابشناسی ملی :
3322233
شابک :
978-964-531-561-8
سال نشر :
1392

کتاب های مشابه ولایت فقیه در کلام سیاسی شیعه