نظر شما چیست؟

معرفی کتاب ناکامی چپ در ایران

کتاب ناکامی چپ در ایران: شورشیان آرمانخواه توسط «مازیار بهروز»؛ استادیار دانشگاه ایالتی  انفرانسیسکو نوشته شده است. به گفته نویسنده این کتاب براساس پایان‌نامه ایشان نوشته شده و دربرگیرنده سه دوره از مارکسیست‌های ایرانی در طول سال‌های 1320 تا 1362 است. به عبارتی کتاب صوتی ناکامی چپ در ایران روایتگر دوران پیچیده و به هم ریخته‌ای از تاریخ ایران است که گرایش‌ها و جنبش‌های در تضاد باهم، برای به کرسی نشاندن خود با یکدیگر به رقابت پرداخته و اوضاع نا به سامانی را در جامعه ایجاد کرده بودند. اگر شما نیز از جمله کسانی هستید که به خواندن کتاب‌های تاریخی علاقه دارید و به دنبال کشف حقایق برهه‌ای از تاریخ ایران هستید، خواندن و شنیدن کتاب صوتی ناکامی چپ در ایران: شورشیان آرمانخواه را از دست ندهید.

 این کتاب در 4 فصل مجزا و به ترتیب، با عناوین: 

شکست و احیا 

تهاجم و بن‌بست 

قهر و سرکوب

 انقلاب: رقص مرگ 

و فصل چهارم با عنوان چرا مرگ؟ گردآوری شده است. 

در این قسمت مقاله قصد داریم تا به اختصار به موضوعات ارائه شده در هر فصل اشاره کنیم:

فصل اول: در این فصل به نحوه شکل‌گیری و مسائل درونی موجود در حزب توده پرداخته شده است. فصل دوم: به نحوه شکل‌گیری گروه‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ چپ و بررسی روش‌های مورداستفاده آن‌ها برای نیل به اهدافشان پرداخته شده است.  فصل سوم: این فصل به فعالیت‌ها و اقدامات سازمان‌های مارکسیستی در طول انقلاب و از طرفی نحوه پایان یافتن این گروه‌ها اختصاص یافته است فصل چهارم: در نهایت فصل آخر به بررسی علل و عوامل شکست جنبش چپ در ایران پرداخته است

درون‌مایه کتاب ناکامی چپ در ایران:

همانطور که از عنوان کتاب نیز مشخص است، نویسنده در این کتاب به نحوه شکل‌گیری، چگونگی فعالیت و درنهایت عوامل فروپاشیدن جنبش چپ در ایران پرداخته است. علاوه بر موضوعات ذکر شده، به موضوعات دیگری همچون فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در حزب کمونیست واز طرفی گروه 53 نفر نیز اشاره‌ای داشته است.

ویژگی‌های منحصربه‌ فرد کتاب صوتی ناکامی چپ در ایران،شورشیان آرمانخواه:کتاب صوتی ناکامی چپ در ایران، در مقایسه با آثار مشابه با خود از ویژگی‌های برجسته‌ای برخوردار است که موجب تمایز این اثر با آثار دیگر نویسنده‌ها در این زمینه می‌شود،از جمله این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:


بر خلاف دیگر آثار مشابه تا انتهای جنبش در ایران را به طور کامل مورد تحلیل و بررسی قرار داده است  این کتاب به طور کامل و بدون هیچ نقصی علاوه بر بررسی احزاب و سازمان‌هایی که نقش اصلی و اساسی را در جنبش چپ ایفاکرده‌اند به بررسی گروه‌ها و سازمان‌های کوچک مارکسیستی نیز پرداخته است   درنهایت مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی این کتاب این است که به شرح عوامل شکست و فروپاشی این جنبش در ایران پرداخته است.

نقدی بر کتاب صوتی ناکامی چپ در ایران: شورشیان آرمانخواه:

علی‌رغم ویژگی‌ها و نکات مثبتی که در مورد کتاب صوتی ناکامی چپ در ایران: شورشیان آرمانخواه در طول این مقاله به آن‌ها اشاره شد، اما نقدهایی نیز به این کتاب واردشده استبسیاری از کارشناسان و منتقدان معتقدند که کتاب مذکور تنها از دیدگاه استالینسم به بررسی عوامل شکست و فروپاشی جنبش پرداخته است، درحالی‌که می‌بایست به تحلیل کلی مارکسیسم نیز می‌پرداخت.تعلق‌خاطر نویسنده به سازمانفداییان و مبارزات مسلحانه آن‌ها سبب شده تا نویسنده به این اصل مهم که شرایط جامعه ایران برای فعالیت‌های پارتیزانی مناسب نبوده، اشاره‌ای داشته باشد.

برش‌هایی از کتاب ناکامی چپ در ایران

در این قسمت از مقاله به منظور آشنایی شما با نحوه نگارش کتاب، بخش‌هایی از آن را به شرح زیر آورده‌ای «مخالفت فداییان با جمهوری اسلامی نتیجه مستقیم تلاش آن‌ها برای برخورد بامسائل اجتماعی با شعارها و سیاست‌های تندروانه، از یک سو و حرکت جمهوری اسلامی برای تثبیت قدرت خود، از سوی دیگر بود نخستین رویارویی فداییان در 12 فروردین1358و هنگامی رخ داد که رهبری اسلامی یک همه‌پرسی برگزار کرد و از مردم خواست بین نظام پادشاهی و جمهوری اسلامی یکی را برگزینند. فداییان جزو چند سازمانی بودند که همه‌پرسی را تحریم کردند و اظهار داشتند مفهوم حکومت اسلامی مبهم و روش انتخاب غیر دموکراتیک است

نویسنده کوشیده است با پیروی از روش‌شناسی عملی فرایند جنبش چپ و فراز و فرودهای آن را درمتن تاریخ معاصر ایران گزارش کند و از آن مهم‌تر به پی‌کاوی علل ناکامی چپ درایران بپردازد. این اثر به عنوان تاریخ چپ در ایران، فعالیت‌های جنبش کمونیستی را از سال 1320 یعنی از زمانی که به دنبال فروپاشی حکومت استبدادی رضاشاه این جنبش ازنو استوار گشت تا سال 1362 که حکومت اسلامی آخرین تشکیلات کمونیستی را برچید دربرمی‌گیرد. بدین ترتیب این کتاب پژوهشی است درباره یک دوران مهم، پیچیده و بی‌ثبات از تاریخ ایران.

آشنایی با مازیار بهروز:

مازیاربهروز در سال 1337 در تهران متولد شد. علت اصلی آشنایی و علاقه‌مندی او به بررسی تاریخ جنبش چپ ایران، فعالیت پدرش در حزب توده ایران بود که مدتی تحت عنوان روزنامه‌نگار در این حزب فعالیت می‌نمود. مازیار بهروز در 16 سالگی به تنهایی برای ادامه تحصیلات راهی انگلستان شد و پس از اخذ مدرک دیپلم خود بار دیگر برای ادامه تحصیلات راهی آمریکا شد. در دانشگاه سنت مری در رشته تاریخ و علوم سیاسی در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل شد، سپس مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته تاریخ جدید اروپا و از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا اخذ نمود. همچنین وی در سال 1993 موفق به کسب مدرک دکتری از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا واقع در لس‌آنجلس از رشته تاریخ دوران جدید خاورمیانه شد.

از جمله دیگر آثار مازیار بهروز عبارت‌اند از   تاملاتی پیرامون شورشیان آرمانخواه، حقایق تاریخی پیرامون انحلال مجلس موسسان، سیر سقوط اتحاد جماهیر شوروی، معضلات رابطه ایران و آمریکا، سیر دموکراسی در شوروی و اصلاحات گورباچف،سلوک گمشده: سرنوشت سوسیال دموکراسی در ایران، چرایی‌ها و چگونگی سیاست آمریکا دربرابر ایران

کتابشناسی ملی :
م‌79-12314‬
شابک :
978-964-311-263-9
سال نشر :
1380
صفحات کتاب :
368
کنگره :
HX385/2‭‬ ‭/آ6‏‫‬‭‬‭ب‌9
دیویی :
‫‬‭‬‭335/430955‭‮‬

کتاب های مشابه ناکامی چپ در ایران