نظر شما چیست؟

معرفی کتاب فهم فلسفه؛ فلسفه در قرون وسطی و دوران تجدد

کتاب فهم فلسفه؛ فلسفه در قرون وسطی و دوران تجدد نوشته‌ی دکتر جون ا. پرایس استاد دانشگاه و مدرس فلسفه است. این کتاب دومین جلد از مجموعه‌ای سه جلدی است که تلاش دارد تاریخ فلسفه را به صورتی مختصر و قابل فهم برای عموم افراد بیان کند. نویسنده در این جلد از مجموعه فهم فلسفه، از دوران قرون وسطی و پیدایش مسیحیت تا دوران تجدد و ظهور فلسفه‌های ایدئالیستی و ماتریالیستی را بررسی می‌کند. 

دکتر پرایس به مدت ۳۵ سال به تدریس فلسفه در دانشگاه پرداخت و از همین رو احساس کرد که دانشجویانی که به صورت مقدماتی علاقه به یادگیری فلسفه دارند، با کمبود منبعی مناسب برای شناخت خطوط کلی تاریخ فلسفه مواجه هستند. این کتاب سه جلدی در تلاش است تا به سهم خود پوششی بر این کمبود باشد. 

گزیده کتاب فهم فلسفه؛ فلسفه در قرون وسطی و دوران تجدد

کانت پیش از خواندن آثار تجربه‌باوران بریتانیایی از سمت و سویی که فلسفه به آن می‌رفت خرسند بود تا آنکه با خواندن آثار دیوید هیوم ادعا کرد: «هیوم مرا از خواب‌های جزمی بیدار کرد.» تجربه‌باوران می‌گفتند «ذهن خود را با جهانی که ادراک می‌کند سازگار می‌سازد. نخست با تأثرات حسی، بعد با تصوراتی که ناشی از این تأثرات است.»

ذهن خود را با جهان سازگار می‌کند، به این معنی است که ذهن منفعل است. کانت گفت این درست نیست. ذهن نقشی فعال در شناخت جهان دارد. ذهن با جهان سازگار نمی‌شود، جهان با ذهن سازگار می‌شود. کانت همچنین با عقل‌گرایان قاره‌ای که می‌گفتند با عقل صرف می‌توانیم خدا، آزادی و اختیار و نامیرایی را بشناسیم موافق نبود.

کانت که می‌خواست از مواضع افراطی تجربه‌باوران و عقل‌گرایان، هر دو اجتناب کند. دست به کار شد تا فلسفه را دوباره بر زین بنشاند. عظمت او در قابلیتش برای ترمیم شکاف میان عقل‌گرایی و تجربه‌باوری بود. از آن جا که کانت دست به نقادی توانایی‌های ذهن زد، فلسفه او به فلسفه نقادانه معروف است. مثل فلسفه افلاطون و ارسطو، فلسفه کانت یکی از مهم‌ترین نقاط عطف در تاریخ اندیشه غربی است.

شابک :
‏‫‬‭‫978-964-334-326-2
سال نشر :
1395
صفحات کتاب :
208
کنگره :
‏‫‬‭‬‮‭B721‏‫‬‭‬‮‭/پ4ف9 1393
دیویی :
190
کتابشناسی ملی :
‎2‎1‎2‎8‎7‎1‎8

کتاب های مشابه فهم فلسفه؛ فلسفه در قرون وسطی و دوران تجدد