نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مفاهیم تربیتی در قصه حضرت یوسف (ع)

کتاب مفاهیم تربیتی در قصه حضرت یوسف (ع) تفسیر سوره یوسف(ع) و سخنرانی های تربیتی انتخاب شده از قصه حضرت یوسف(ع) آیت الله سید کاظم حائری در شب های جمعه در جمع طلاب حوزه علمیه، فرهنگیان و دیگر اقشار مردمی است که در سال ۱۴۲۷ قمری در شهر مقدس قم ایراد شده است.


کتاب مفاهیم تربیتی در قصه حضرت یوسف (ع) شامل تفسیر و توضیح جنبه های تربیتی و اخلاقی سوره یوسف(ع) است. این تفسیر شامل در بخش نخست این نوشتار، پس از نقل تعدادی از آیات در پانوشت صفحات، رابطه میان کلمات، معانی واژه ها، اعراب، تجزیه و ترکیب آنها آمده است. در بخش دیگر نیز تعالیم، معارف تربیتی و پیامهای معنوی هر آیه به اختصار بیان شده است. نویسنده در توضیح هر آیه، روش و پیام قرآن در خودسازی، توسعه اخلاق حسنه، ایمان و تقوی و نقش پیامبرانی چون یوسف(ع) و یعقوب(ع) در عملیاتی کردن اخلاق الهی و معنوی را تشریح کرده است.

برخی از عناوین و سرفصل های این کتاب عبارتند از: منظور از «احسن القصص» چیست؟، کاری که یعقوب(ع) به دنبال رویای یوسف(ع) انجام داد، نکوهش حسد، اراده خدا بالاتر ازهر اراده ای است، تاثیر حسد در جان ها، پناه بردن به توبه زمان ارتکاب گناه، تبعید یوسف به جای کشتن او، دلیل آوردن یعقوب(ع) به ترس از اینکه گرگ یوسف(ع) را بخورد، اعتماد به غیر خدا سزاوار نیست، علم یعقوب(ع) به دروغ برادران یوسف (ع)، به بردگی گرفتن یوسف(ع)، مقدمات رسیدن یوسف(ع) به کمالات الهی، منظور از بلوغ اشد و حکم چیست؟، نیرنگ زن عزیز برای دفع سرزنش از خودش، زندان برای یوسف(ع) دوست داشتنی تر است، تصمیم بر زندانی کردن یوسف(ع) بعد از دیدن نشانه ها، رویای پادشاه و تعبیر یوسف(ع)، یوسف(ع) عهده دار خزانه های زمین می شود و...


گزیده کتاب مفاهیم تربیتی در قصه حضرت یوسف (ع)


مشهوراست یوسف و بنیامین برخلاف دیگر برادران از یک مادر بودند و تفاوت مادر گاهی آتش حسد را در جان ها شعله ور می کند. حسادت برادران وقتی زیاد شد که دیدند آنان قوی هستند و امور زندگی پدرشان را اداره می کنند و به خاطر قدرتشان عهده دار حل مشکلات وی هستند برخلاف برادر کوچک، با این وجود برادر کوچک پیش پدر محبوب تر بود.


 این محبوبیت به خاطر خردسالی وناتوانی، یا در اثر پاکی و یا به خاطر هوش و ذکاوتش بود، به ویژه بعد از این که یعقوب از رؤیای یوسف مطلع شد. بنگرید حسادت چگونه در جان ها تأثیر می گذارد به گونه ای که برادران را بر می انگیزد تا نقشه قتل برادرشان و یا تبعید اورا بکشند.

صفحات کتاب :
80
کنگره :
‏‫‭BP102/35‏‫‭/ح3م7 1394
دیویی :
‏‫‭297/18
کتابشناسی ملی :
3878971
شابک :
‏‫‬‮‭978-964-531-884-8
سال نشر :
‏‫1394

کتاب های مشابه مفاهیم تربیتی در قصه حضرت یوسف (ع)