امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نظریه بنیادین در مناسبات دین و فرهنگ

کتاب نظریه بنیادین در مناسبات دین و فرهنگ نوشته علیرضا پیروزمند است که توسط انتشارات دفتر نشر معارف منتشر شده است. مناسبات دین و فرهنگ به واکاوی رابطه دو موضوع مهم و سرنوشت ساز یعنی دین و فرهنگ می پردازد. در طول تاریخ بشر، دین وجود داشته و به زندگی بشر معنا و جهت داده است. صرف نظر از دین و نقشی که بر جای گذاشته و می گذارد، بشر از دیر زمان با فرهنگ زیست کرده است؛ هر چه زندگی اجتماعی پیچیده تر و به سایر جوامع وابسته تر شده است، نقش فرهنگ در زندگی، خود را بیشتر نشان داده است؛ چرا که فرهنگ، کارکردی مشابه دین را بر جای می گذارد و هویت ساز است.


مسأله اصلی پژوهش حاضر، چگونگی دستیابی به نظریه ای بنیادی در نسبت مطلوب دین و فرهنگ است. از آنجا که فرهنگ، واسطۀ جریان دین در عینیت زندگی فردی و اجتماعی است، تصمیم گیری نسبت به مسایل کلان فرهنگی از یکسو و چگونگی ارتقاء دینداری در جامعه از سوی دیگر به تحلیل نسبت دین و فرهنگ وابسته شده است.

فرضیه مورد ادعا این است که نه تنها دین محصول فرهنگ نیست، بلکه قلمداد کردن آن به عنوان یکی از عوامل فرهنگساز نیز فروکاستن نقش دین است؛ دین محور فرهنگ سازی است و تغییرات فرهنگ در سطوح مختلف باید تحت جاذبه تعالیم دین رقم بخورد. دین علاوه بر فرهنگ عمومی، در لایه فرهنگ تخصصی و فرهنگ بنیادی نیز محوریت دارد. کتاب نظریه بنیادین در مناسبات دین و فرهنگ در چهار فصل «دین شناسی»، «فرهنگ شناسی»، «نسبت دین و فرهنگ» و «سطح گستره فرهنگ» به تبیین مناسبات دین و فرهنگ می پردازد.

گزیده کتاب مناسبات دین و فرهنگ

«مناسبات دین و فرهنگ» به واکاوی رابطه دو موضوع مهم و سرنوشت ساز دین و فرهنگ می پردازد. دین در طول تاریخ بشریت وجود داشته و به زندگی بشر معنا و جهت داده است. دین رابطه بشر را با انسان ها، جهان طبیعت و مبدا غیب تنظیم نموده (البته در صورت وجود اعتقاد به غیب) و هدف زندگی و معیار حرکت به سوی هدف را معرفی می کند. 

اگرچه توان پاسخگویی ادیان مختلف به مورد فوق بر اساس توحیدی و یا غیر توحیدی بودن و نیز تحریف و عدم تحریف متفاوت است، اما قدر مسلم همه آن ها به این موارد می پردازند.

صفحات کتاب :
421
کنگره :
‏‫BL65‭‬ ‭/ف4‏‫‬‮‭پ9 1393
دیویی :
‏‫‬‮‭201/7
کتابشناسی ملی :
3319344
شابک :
978-964-531-501-4‬
سال نشر :
1393

کتاب های مشابه مناسبات دین و فرهنگ