نظر شما چیست؟

معرفی کتاب موج ها

کتاب صوتی موج ها اغلب به‌عنوان تجربی‌ترین اثر وولف در نظر گرفته می‌شود. داستان شامل تک‌گویی‌هایی است که از زبان شش شخصیت کتاب بیان می‌شود: برنارد، سوزان، رودا، نویل، جینی و لوییس.

پرسیوال، شخصیت مهم دیگری است که مخاطبان هیچ‌وقت حرف‌های او را مستقیما از زبان خودش نمی‌شنوند. هر بخش شامل تک‌گویی‌هایی است که به زندگی شخصیت‌ها می‌پردازد و به وسیله نُه متن کوتاه روایی به صورت سوم شخص از هم جدا می‌شوند. با توجه به عنوان کتاب، این متن‌ها، وضعیت‌های متفاوت منظره‌ای ساحلی را در طول یک روز (از طلوع تا غروب خورشید) به تصویر می‌کشند. همزمان با صحبت‌های شش شخصیت یا «صدای» داستان، وولف با هنرمندیِ تمام به کاوش در مفاهیمی چون فردیت، خویشتن و اجتماع دست می‌زند.

وولف خودش در توصیف کتاب صوتی «موج‌ها» گفته است: رمان موج ها کتابی است با شش شخصیت یا بهتر است بگویم با شش ساز؛ چون در واقع عبارت است از تک‌گویی‌های بلند درونی که مانند منحنی‌هایی به دنبال هم قرار می‌گیرند و گاه یک‌دیگر را قطع می‌کنند.

گزیده کتاب موج ها

خورشید دیگر در وسط آسمان نبود، نورش مایل بود و کج تاب. یک جا بر لبه‌ی ابری گرفت و آن را به صورت برشی از نوز سوزاند؛ جزیره‌ای شعله‌ور که پایی بدان نمی‌رسید. سپس ابر دیگری به دام نور افتاد و ابری دیگر و ابرهای دیگر. چنانکه که موج‌های پایین با تیرهای مزین به پرهای آتشین که اریب بر آبی لرزان می‌باریدند، تیرباران شدند.

برگ‌‌های تارک درختان در آفتاب سوخته بودند؛ در نسیم گه‌گاهی خش خش خشکی می‌کردند. پرندگان بی‌جنب و جوش نشستند اما تند و تند به این سو و آن سو سر می‌جنباندند. اکنون سرودشان بند آمده بود؛ گفتی از صدا سیر شده بودند؛ گفتی سرشاری نیم‌روز سیرشان کرده بود.سنجاقک دمی بر فراز نی‌ای بی‌حرکت ایستاد و بعد بار دیگر در هوا شلاله آبی زد. همهمه دوردست انگار با لرز لرز بریده بریده بال‌‌های لطیفی که در افق بالا و پایین می‌رقصیدند، هماهنگ بود.

صفحات کتاب :
398
کنگره :
PZ3‏‫‬‮‭/و87م9 1386
دیویی :
823/912
کتابشناسی ملی :
م‌84-16512
شابک :
978-964-369-213-1
سال نشر :
1386

کتاب های مشابه موج ها