امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب بررسی تطبیقی آرامش روانی در قرآن و روان شناسی

 در کتاب بررسی تطبیقی آرامش روانی در قرآن و روان شناسی آمده است که آرامش روانی،یکی از مصادیق آرامش به معنای عام آن است که در زندگی پر استرس امروز، اهمیت دوچندانی یافته است. از طرف دیگر، روانشناسی نوین، با نگاه تجربی به عالم و آدم، غیر از آرامش روانی، مصداق دیگری برای آرامش، نمی‌شناسد. این دیدگاه، با نگاه قرآنی به عالم و آدم، فاصله دارد. بنابراین، تحلیل دقیق آرامش روانی یک امر ضروری است. رساله کنونی، از نوع گردآوری کتابخانه‌ای و روش تحقیق میان رشته‌ای است و به بررسی تطبیقی آرامش روانی در قرآن و روانشناسی پرداخته است.
جهت فهم بهتر آرامش روانی، سیر تاریخی مفهوم روان در روانشناسی جدید و تطبیق آن با روح و نفس در قرآن، مفاهیم متناظر در قرآن و روانشناسی، عوامل و موانع آرامش روانی در قرآن و روانشناسی و نتایج این مباحث در تحقیقات روانشناسی و قرآن بررسی گردید. روانشناسی نوین، با غفلت از روح الهی، به روان اکتفا نموده و به جای مفهوم آرامش، تنها به آرامش روانی آن هم به صورت سلبی و در قالب اضطراب و استرس پرداخته است. اما قرآن کریم، به معرفی جامع مفهوم کلی آرامش، ارزشگذاری مصادیق آرامش و نیز مشخصات آرامش حقیقی پرداخته است. عوامل و موانع آرامش روانی نیز، در قرآن بسیار جامع‌تر لحاظ شده است.

گزیده کتاب بررسی تطبیقی آرامش روانی در قرآن و روان شناسی

آرامش از جمله خواسته های فطری انسان و از دغدغه های دیرینه و ریشه دار اوست. مکاتب الهی و بشری برای رسیدن به این مهم به بیان راهکارهایی پرداخته اند. جالب اینکه راهکارها و حتی تعاریف به دست داده شده متفاوت و گاه متباین اند؛ چرا که اساسا تعریف آرامش ، همسو با انسان شناسی و هستی شناسی هر مکتب است.

امروزه روان شناسی نوین بعنوان بدیل دین ، برای سعادت بشر نسخه درمان می پیچد و داعیه پرچم داری سعادت را دارد.

کنگره :
BP104‭‬ ‭/آ415‏‫‭و9 1395
دیویی :
297/159
کتابشناسی ملی :
4250967‬
شابک :
978-600-441-024-3‬‬
سال نشر :
1395
صفحات کتاب :
256

کتاب های مشابه بررسی تطبیقی آرامش روانی