نظر شما چیست؟

معرفی کتاب جامع انیمیشن

کتاب جامع انیمیشن اولین بانک اطلاعاتی سینمای انیمیشن ایران به شمار می رود. در این کتاب هنرمندان سینمای انیمیشن با ارائه ی شناسنامه ای از سوابق و فعالیت ها معرفی شده اند. نزدیک به بیست سال، کتاب انیمیشن نوشته «کیت لی‌بورن» واقعاً بهترین کتاب انیمیشن منتشر شده با مطالبی لذت بخش، تشویق کننده و راهنمایی به وسیله تصاویر بود.

دو نسل از دانش‌آموزان، به همراه تعداد بی‌شماری از معلمان، استادان دانشگاه‌ و علاقه‌مندان انیمیشن – برجسته‌ترین هنر قرن بیستم- کتاب «کیت» را منبع بی‌پایانی از تشویق، شبیه‌سازی و الهام یافتند. اکنون زمان نسخه به روز شده کتاب است که کاری ارزشمند و تقریباً به روز است. همانند گذشته، کتاب با اطلاعات اساسی درباره روش‌های سنتی متحرک‌سازی، آغاز؛ طلق‌ها، عروسک‌های استاپ‌موشن، انیمیشن خمیری، پیکسلیشن، فلیپ بوک نقاشی روی شیشه، کات‌اوت و نقاشی مستقیم روی فیلم و با دیگر تکنیک‌ها. تئوری‌ها و فرآیندهای مختلف, با تصویر نشان داده شده است (کاری که کتاب اول را از هر لحاظ متمایز کرده بود)، در این چاپ بار دیگر از تصاویر تولید، طرح‌های اولیه و فریم‌ها استفاده شده است که با تصاویر گرفته شده از مونیتورهای کامپیوتر، کامل‌تر گشته‌اند. مطالب جدیدی –نزدیک به یک سوم کتاب-  درباره دلایل و چراهای استفاده از وسایل و تکنیک‌های کامپیوتری، به کتاب افزوده شده است. 

کتاب انیمیشن چه در حال بحث درباره جهان‌های قدیم، جدید یا ترکیبی انیمیشن باشد یا نباشد، همانند دستگاهی است که دانش را گسترده‌تر، استعدادها را آماده‌تر و تخیل را بال و پر می‌دهد. متن کتاب آسان و برای مخاطب قابل درک است. همانند یک راهنمای دلسوز نه یک معلم سخت‌گیر؛ به همین خاطر، به راحتی ارزش‌ها و شخصیت آموزشی نویسنده کتاب را منعکس می‌کند.

این کتاب به این دلیل به بازار آمد که معرفی و گشایش درهای دنیای جدید انیمیشن دیجیتال را برای خواننده برعهده بگیرد. در دهه گذشته ترکیب روش‌های جدید و قدیمی ساخت تصاویر متحرک، روی رسانه به عنوان هنر و صنعت تأثیر فراوانی داشته است. به همین خاطر، کتاب انیمیشن تجدید چاپ شده است تا اطلاعات ارزشمند آن روح توانستن و عشق به تمام گونه‌های انیمیشن در هزاره جدید را زنده کند و بر انیماتورهای جدید تأثیر بگذارد وذهن و فکر آن ها را  به چالش بکشاند.

گزیده کتاب جامع انیمیشن

شما کتابی را در دست دارید که درباره دو نسل از انیمیشن توضیح داده است. این کار فیلم‌سازی کارتونی است – هنری قابل توجه که سابقه‌اش به روزهای تولد سینما باز می‌گردد و اکنون عصر انیمیشن دیجیتال است- که از ترکیب تکنولوژی کامپیوتری باهمان فرآیند اساسی که حرکت را از تصاویر بی‌جان به دست می‌آورد، به وجود آمده است.

در ویرایش جدید کتاب انیمیشن بازبینی‌های اساسی صورت گرفته است و بیش از هشتاد صفحه متن جدید با صدها نقاشی و تصاویر گرفته شده از مونیتورها به کتاب افزوده شده است. هفت فصل جدید به کتاب افزوده شده که در زمان چاپ اول کتاب 1979 وجود نداشته‌اند. تنها سه فصل از فصل‌هایی که به تکنیک‌های ساخت انیمیشن می‌پرداخت، تحت تأثیر کامپیوترها قرار نگرفته است. در هر جای کتاب، شما تصاویری خواهید یافت که نشان دهنده ابزارها و محدوده‌های خلاقانه جدیدی است که ما آن‌ها را یافته‌ایم.

هنوز دنیاهای جدید و قدیم انیمیشن نیاز به گذر زمان دارند تا در کنار هم به خوبی و خوشی زندگی کنند. این امر به خاطر این است که قدرت شگرف کامپیوترها به گونه‌ای هدایت شده که وظایف و ظرافت‌های تولید را در کنار ساخت انیمیشن، برعهده بگیرد؛ به همین خاطر شما جملاتی درباره کارهای دیجیتال را در کنار عنوان‌های سنتی همانند طراحی استوری بورد، پیکسلیشن و رنگ و جوهر می‌یابید.


سال نشر :
1390
صفحات کتاب :
495
کنگره :
TR897/5‏‫‭/ل‌9آ8
دیویی :
‏‫‭778/5347
کتابشناسی ملی :
‎2‎2‎2‎9‎7‎2‎7
شابک :
‫‭978-964-506-956-6

کتاب های مشابه کتاب جامع انیمیشن