امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 68,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نسل کشی مذهبی در میانمار

کتاب نسل کشی مذهبی در میانمار نگاه هنرمندان حق طلب نسبت به فاجعه انسانی و نسل کشی در میانمار و به ویژه مسلمانان روهینگیا است. امید است از این رهگذر زمینه ای برای توجه به این مردم مظلوم فراهم شود. بسیاری از مسلمانان در دنیای امروز در اقصی نقاط جهان با انواع خشونت های نژادپرستانه قومی و مذهبی مواجه هستند. در بسیاری از کشورهای جهان تصویری که از اسلام ارائه می شود، تصویر دینی مروج خشونت و افراط گرایی است. درحالی است که مسلمانان در اروپا، بسیاری از کشورهای بحران زده آفریقا و آمریکا و برخی از کشورهای شرق آسیا، قربانی خشونت و افراط گرایی هستند. می توان گفت مسلمانان یکی از مظلوم ترین پیروان ادیان الهی هستند. از یک طرف به دلیل برداشت های انحرافی جریان هایی مانند وهابیت از اسلام عدالتخواه و مروج آموزه های انسانی و اخلاقی، هدف قتل عام گروه های تکفیری و تروریستی همچون داعش در سوریه، عراق، یمن و بسیاری دیگر از کشورهای جهان قرار می گیرند. از طرف دیگر مسلمانان در بسیاری از کشورهای اروپا وآمریکا به جرم مسلمانان بودن، مورد آزار و قتل عام هستند. اقلیت های مسلمان در همه کشورهای غیر اسلامی یکی از آرامترین و مسالمت جوترین اقلیت ها در پذیرش قوانین جامعه محل سکونتشان هستند.

آن ها با تلاش بر حفظ هویت اسلامی خود می کوشند نقشی مثبت در توسعه و فرهنگ کشور محل سکونتشان داشته باشند. یکی از مظلومترین اقلیت های نه فقط مسلمان بلکه به عنوان یک اقلیت دینی در جهان، مسلمانان میانمار در شرق آسیا هستند. مسلمانان میانمار موسوم به روهینگیا در شمال ایالت راخین میانمار متمرکز هستند. دولت میانمار این اقلیت را به رسمیت نمی شناسد و آن ها را مهاجران غیرقانونی می داند. آنگ سان سوچی برنده صلح نوبل ترجیح می دهد همچون دوره حکومت نظامیان در قبال تبعیض و رفتار نژادپرستانه با مسلمانان روهینگیا سکوت کند و اخیرا نیز از دولت برای برقراری نظم در این منطقه تقدیر کرده است. وقتی چهره شاخص و به اصطلاح آزادیخواهی مثل آنگ سان سوچی، لیبرالیسم غربی را ملاک و معیار دفاع از حقوق بشر قرار دهد، انتظاری بیش از این نمی توان داشت.

در لیبرالیسم غربی، حقوق بشر، ابزاری برای پیشبرد اهداف سیاسی است. بنابراین، دولت های غربی زمانی از آن برای فشار به دولت نظامی میانمار استفاده می کنند و آنگ سان سوچی را نماد آزادیخواهی می خوانند. همین چهره آزادیخواه برای حفظ جایگاه سیاسی خود حاضر می شود، کشتار و نسل کشی هزاران تن از مسلمانان روهینگیا را فقط به خاطر دینشان، نادیده بگیرد و حتی ظلم به آنان را تایید نماید.

اقداماتی که بودائیان افراطی تحت حمایت دولت و ارتش میانمار علیه مسلمانان انجام می دهند در تضاد با آموزه های بودا است. بودائیان افراطی میانمار با کشتار مسلمانان روهینگیایی چهره ای را که از بودا و پیروانش در اذهان مردم جهان وجود داشت، تخریب کرده اند. در این میان سازمان ملل متحد و رسانه های غربی سکوتی مرگبار در این ارتباط پیشه کرده اند.

گزیده کتاب نسل کشی مذهبی در میانمار

من یک هنرمندم، یا به تعبیری یک انسانم که به کار هنری مشغولم و طبیعی ست که نمی توانم بی اعتنا به سایر انسان ها و مسائل بشری باشم ! و همانگونه که زلزله و دیگر حوادث طبیعی و رنج ناشی از آن بر من اثر می گذارد، مسائل اجتماعی و رخدادهای سیاسی و اتفاقات جهانی و دیگر آلام بشری نیز جزوی از زندگی من است.

در حاشیه امن بنشینم و منتظر باشم تا ایده ای به من الهام شود و آن گاه عرض اندام کرده و آن را به رخ کشم و هل من مبارز طلبم!. همچون تمامی اموری که یک انسان اجتماعی با آن سروکار دارد سهیم هستم. من یک هنرمندم و نمی توانم بگویم که سیاسی نیستم! چه بخواهم چه نخواهم به حکم زندگی اجتماعی، سیاسی هم هستم! و فعالیتم را از زمانی آغاز کردم که توانستم در مورد مسائل جامعه اظهار نظر کنم و سمت و سو بگیرم و نسبت به جریان های مختلف و افراد موضع گیری کرده و به کاندیدادی مورد نظرم رای دهم. اکنون هم معتقدم در یکی از حساس ترین شرایط تاریخ هستم و بیش از هر زمان دیگر لازم است عکس العمل نشان دهم.


صفحات کتاب :
60
کنگره :
DS527/4‏‫‬‮‭‏‫‭/ن5 1396
دیویی :
959/1
کتابشناسی ملی :
4919460
شابک :
978-600-03-1737-9
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه نسل کشی مذهبی در میانمار