امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 17,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب گزیده حیات سیاسی و فکری امامان شیعه (ع)

در کتاب حیات سیاسی و فکری امامان شیعه (ع) به گفته نویسنده محترم استناد به منابع کهن شرط اول او در تدوین این اثر بوده است، اگرچه به نظر می رسد گاه برای رسیدن به آن ها از آثار متاخر هم استفاده کرده باشد. او تلاش کرده نگاه شیعی معتدل و اصولی را مبنا قرار دهد و به همین دلیل از غلو روی گردان بوده است. نکته ای که در چند سال اخیر انتقاد از غلو را از جمله دغدغه های این اندیشمند و مورخ قرار داده است. او زندگی امامان را در وجه زندگی سیاسی و ابعاد فکری دیده و نوشته در حالی که امامت، حقیقت الهی دیگری هم هست که نمی توان با نگاه تاریخی توجیه کرد. آن بحث کلامی است.

به اعتقاد آقای جعفریان تفسیری که شیعیان از دین اسلام می پذیرند بر اساس آموزه های قرآنی و نبوی است؛ آموزه هایی که از ظاهر قرآن و حدیث بر می گیرند. تفاوت آنان با دیگران در این است که اگر اختلافی در روایت یا درایت آنچه در دو منبع پیش گفته پیش آید، سخن امامان را حجت می دانند. این روشی است که اهل سنت هم مشابه آن را دارند، جز آن که آنان شماری از صحابه و تابعین و علمای بعدی را برگزیده و از طریق آنان، آموزه های دینی را فراگرفته و تفسیر آنان را حجت می شمرند.

قسمتی از کتاب گزیده حیات سیاسی و فکری امامان شیعه (ع)

حرکت امامان شیعه برای حفظ، تبیین، گسترش و استقرار اسلام ناب محمدی حرکتی مستمر است که پس از رحلت پیامبر اعظم (ص) آغاز و هم چنان با حضور پنهان حضرت ولی عصر (عج) ادامه دارد. آنان به سان روحی واحد در کالبدهای متعدد، هدف واحدی را دنبال می کردند؛ حرکتی که در نظر ساده اندیشان متأثر از راهبردهای مختلف و در نگاه ژرف اندیشان، نه تغییر راهبرد که فقط تغییر تاکتیک ناشی از تغییر مقتضیات زمانه بود. 

محققان متعددی تاکنون تلاش کردند با نکته بینی به عمق فعالیت های ایشان پی برند و در این راستا نظریه پردازی نمایند، اما با گذشت زمان و استمرار پژوهش ها دراین باره بیشتر معلوم می شود که پرده های ناگشوده بسیار بیش از آن چیزی است که تصور می شود.

کتابشناسی ملی :
3002629
شابک :
978-964-531-438-3
سال نشر :
1391
صفحات کتاب :
400
کنگره :
‏‫‬‭‬‬‬‭BP36/5‏‫‬‭/ج7ح9013 1391
دیویی :
‏‫‬‭297/95‬

کتاب های مشابه گزیده حیات سیاسی و فکری امامان شیعه (ع)