امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب رهیافتی بر اخلاق و تربیت اسلامی

کتاب رهیافتی بر اخلاق و تربیت اسلامی نوشته فتح الله نجارزادگان اثری است که در تلاش است تا الگوهای مورد تایید وحی را با برنامه های آموزشی درهم بیامیزد تا بتوان یک برنامه تربیتی اخلاقی کامل آماده کرد. تربیت، یکی از مهم ترین وظایف پدر و مادر در قبال فرزندان خود است. همچنین جامعه و دولت نیز در قبال تربیت کودکان و نوجوانان و نسل آینده مسئول است. اما چطور می توان برنامه تربیتی تنظیم کرد که به تمام نیازهای ما درباره تربیت پاسخ گوید؟

فتح الله نجارزادگان در کتاب رهیافتی به اخلاق و تربیت اسلامی تلاش کرده است از آیات و روایات و همچنین از تبیین زوایای اخلاقی الگوهای مورد تأیید وحی استفاد کند و توحید، خداباوری و مسائل اخلاقی را در برنامه های تربیتی و آموزشی ادغام کند. این اثر چهار بخش دارد. بخش اول به مباحث مقدماتی می پردازد و بعضی از واژه ها و اصطلاحات اساسی را در دانش اخلاق تبیین می کند. بخش دوم به مبانی و اصول اخلاق اسلام، یعنی خداباوری می پردازد و در ادامه بحث خودشناسی می رسد و جایگاه آن در تربیت اخلاقی را بیان می کند.

بخش سوم کتاب رهیافتی بر اخلاق و تربیت اسلامی از عوامل احیا و رشد فضایل اخلاقی، مفاهیمی از منش بندگی و نمونه هایی از فضیلت فردی و اجتماعی انسان صحبت می کند. و بخش چهارم نیز به معرفی تفصیلی یکی از مؤثرترین عوامل رذیلت اخلاقی یعنی شیطان، اختصاص دارد. او در ادامه این مبحث، بعضی از رذایل اخلاقی را بیان می کند و به ارائه راهکارهایی می پردازد که در پیشگیری از گرفتار شدن به دام شیطان و یا نیل به سوی آن رذیلت ها موثر است.

گزیده کتاب رهیافتی بر اخلاق و تربیت اسلامی

عرفان که خود مجموعه ای علمی و فرهنگی است، به دو بخش نظری و عملی تقسیم می شود. عرفان نظری، دانشی شهودی (قلبی) است که تفسیری خاص از هستی عرضه می کند. در این دیدگاه، تنها خداوند، وجودی حقیقی است و سایر موجودات همه مظاهر و تجلیات آن وجود حقیقی اند؛ یعنی جز خدا هر چه هست، «نمود» است نه «بود». عرفان در بخش عملی که به آن علم «سیر و سلوک» نیز میگویند، به این می پردازد که «سالک» برای آنکه پرده های پندار را کنار زند و به قله منیع انسانیت و کمال، یعنی «توحید» برسد، باید از کجا آغاز کند، چه منازل و مراحلی را به ترتیب طی کند و در این منازل چه احوالی برای او رخ می دهد و چه وارداتی را تجربه می کند.

 البته عبور از همه این منازل و مراحل باید با اشراف و مراقبت انسانی کامل که پیشتر این راه را طی کرده و از راه و رسم منزلها آگاه است صورت گیرد، چرا که در غیر این صورت خطر گمراهی هست. از مطالب گفته شده میتوان به تفاوت اخلاق و عرفان عملی پی‌برد: اول اینکه در اخلاق، هدف آراستن نفس به منش های پسندیده و پیراستن آن از صفات ناپسند برای رسیدن به سعادت است، اما هدف عرفان رسیدن به خداست.

صفحات کتاب :
264
کنگره :
‏‫‭BP247/8
دیویی :
‏‫‭297/61
کتابشناسی ملی :
‎1‎1‎4‎7‎6‎7‎9
شابک :
‫‬‭978-964-531-089-7
سال نشر :
1386

کتاب های مشابه رهیافتی بر اخلاق و تربیت اسلامی